Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Na przemianę materii

Bakterie kwasu mlekowego (laktobakterie) to pożyteczne mikroorganizmy. W przemyśle spożywczym są stosowane do produkcji fermentowanych napojów mlecznych. Z ich udziałem powstaje m.in. jogurt, kefir i maślanka. W organizmie człowieka bakterie kwasu mlekowego zasiedlają dolny odcinek przewodu pokarmowego - jelito grube, tworząc tam pozytywną dla zdrowia człowieka mikroflorę.

Laktobakterie pomagają regulować pracę jelit. Wytwarzają substancje, które pobudzają ruchy jelit oraz hamują wzrost i rozwój chorobotwórczych bakterii gnilnych, a tym samym zapobiegają negatywnym konsekwencjom ich działalności - np. przekształcaniu niektórych zawartych w żywności składników w substancje toksyczne, które mogą uszkadzać błonę śluzową jelita.

Bakterie kwasu mlekowego prowadzą również syntezę witamin z grupy B oraz witaminy K zwiększając dostępność tych składników dla organizmu człowieka, wspomagają trawienie cukru mlecznego - laktozy, co ma bardzo istotne znaczenie dla osób cierpiących na nietolerancję tego cukru oraz zwiększają ilość resztek pokarmowych przyspieszając w ten sposób ich przemieszczanie się w kierunku końcowego odcinka przewodu pokarmowego.

Jako pożywienie bakterie kwasu mlekowego wykorzystują niektóre frakcje błonnika pokarmowego zawartego w produktach zbożowych z pełnego ziarna, warzywach i owocach. Dlatego przywrócenie i utrzymanie pozytywnej dla zdrowia człowieka mikroflory przewodu pokarmowego wymaga uzupełnienie diety w produkty będące źródłem tego składnika.

Niestety, bakterie kwasu mlekowego są wrażliwe na działanie wielu czynników. Niewłaściwa dieta, antybiotykoterapia, stres, siedzący tryb życia przyczyniają się do niekorzystnych zmian w składzie mikroflory jelitowej, czego skutkiem są zaburzenia pracy jelit. Dlatego należy podejmować działania zmierzające do przywrócenia równowagi mikroflory przewodu pokarmowego.

Błonnik pokarmowy to składnik żywności pochodzenia roślinnego, który nie jest trawiony ani wchłaniany w przewodzie pokarmowym człowieka. Duże jego ilości znajdują się w niskoprzetworzonych produktach zbożowych (otrębach zbożowych, kaszach, naturalnych płatkach zbożowych, musli, niełuskanym ryżu, pieczywie razowym i pełnoziarnistym) oraz warzywach i owocach.

Błonnik pokarmowy odgrywa bardzo ważną rolę w zachowaniu prawidłowych czynności przewodu pokarmowego człowieka. Działa na jelita człowieka jak miotełka, to znaczy ułatwia ich sprzątanie. Dobroczynny wpływ błonnika pokarmowego wynika z tego, że:

Jest on substancją balastową, tzn. nie jest trawiony przez enzymy przewodu pokarmowego człowieka, na skutek czego zwiększa ilość resztek pokarmowych i ułatwia opróżnianie jelita.

Pobudza jelita do pracy poprzez delikatne drażnienie ścianek jelit.

Silnie wiąże wodę, przez co zmiękcza masy resztek pokarmowych i ułatwia ich przesuwanie.

Stymuluje wzrost i rozwój "dobrych" bakterii (bakterii kwasu mlekowego).

Przeciętny Polak spożywa małe ilości błonnika pokarmowego - około 15-20g/dzień, tymczasem zapewnienie prawidłowej pracy przewodu pokarmowego wymaga dostarczenia organizmowi w ciągu dnia 30-40g tego składnika. Między innymi dlatego, coraz bardziej powszechnym problemem zdrowotnym stają się zaparcia. W niektórych przypadkach już nawet minimalne zwiększenie ilości błonnika pokarmowego w diecie pozwala uregulować pracę jelit i przywrócić prawidłowy rytm wypróżnień.

Błonnik pokarmowy ma również wiele innych, korzystnych dla zdrowia człowieka właściwości - obniża poziom cholesterolu we krwi, reguluje metabolizm cukrów, pozwala również na dłużej zachować uczucie sytości po posiłku.

Skoncentrowanym źródłem błonnika pokarmowego są suszone owoce: śliwki, figi, morele. Stanowią doskonałe uzupełnienie diety osób, które chcą usprawnić pracę jelit.


Artykuł dodany: 2007-01-06 01:56:14
Ilość komentarzy: 406
Ilość punktów: 0

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-02-13 15:59:40
maaddzziiaa: Ja się kiedyś tak przejadłam jogurtami, że teraz jem już rzadko.

2008-07-08 20:24:15
kiszka: lubie jogurty

2008-07-06 16:20:36
czarna_kobyla: śliwki i kawa

2008-07-02 11:24:37
babcia: woda wypełnia organizm tak pomaga

2008-07-02 11:18:58
kasiunia: pije duzo wody ale czy pomaga mi na przemiane materii??

2007-11-23 11:00:33
sylwijka: mi na przemianę wystarczy kefir

2007-11-04 09:47:40
miki1: dobra jest woda przegotowana

2007-10-29 12:53:13
kasiunia: troche ruchu i przemiana materii od razu jest lepsza

2007-10-23 12:25:40
bomberman: to jak u nas ja mam ok zona gorzej

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 109 osób:
- 109 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image