Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Cukier krzepi?

Słowo "cukier" wywodzi się z sanskryckiego słowa "sarkara", które przeniknęło w mniej lub bardziej przetworzonej postaci do większości języków europejskich. Cukier jest niezbędny do normalnego funkcjinowania organizmu, zwłaszcza młodego.
Na pewno warto słodzić mniej albo wcale nie słodzić, gdyż cukier znajduje się w wielu produktach /np. bułkach, chlebie, napojach/. 100 g dostarcza ok 400 kcal tzw. pustych czyli pozbawionych wartościowych składników mineralnych. Lepiej do porannej kawy dodać łyżeczkę miodu, co prawda jest kaloryczny, ale pożyteczny dla zdrowia. Nie należy go jednak nadużywać, ponieważ sprzyja powstawaniu otyłości.
Cukier wpływa również na podniesienie poziomu cholesterolu we krwi. Może też, spożywany w nadmiernej ilości, spowodować zachwianie równowagi mineralnej w organizmie..Cukier może powodowac obniżenie poziomu cukru we krwi i nadwagę prowadzące do cukrzycy i otyłości. Wypłukuje z organizmu sole mineralne i witaminy , podnosi ciśnienie krwi,poziom trójglicerydów i złego cholesterolu LDL -zwiększając tym samym ryzyko zawału serca ,powoduje próchnicę zębów i zapalenie ozębnej. Zarówno u dorosłych jak i dzieci wywołuje destrukcyjne zachowanie , trudności w uczeniu się oraz łatwość zapominania. Jest czynnikiem wywołującym niewydolność układu odpornościowego, co kończy się w rezultacie takimi chorobami jak artretyzm,różne alergie i astmę. Cukier zakłóca równowage hormonalną i wspomaga wzrost komórek rakowych.

Dużo zdrowszy od cukru jest miód. Miód jest to naturalny słodki produkt spożywczy wytwarzany przez pszczoły z nektaru roślin lub ze spadzi
Od tysiącleci jest on nie tylko cenionym produktem spożywczym ale również wykorzystywany jest w medycynie naturalnej do leczenia różnych schorzeń.

Wyróżniamy miody:
* nektarowe (kwiatowe)
* spadziowe
* mieszane (nektarowo-spadziowe lub spadziowo-nektarowe)

Miód może mieć konsystencję gęstego płynu lub stałą, a barwe od jasnożółtej do brunatnobrązowej.
W postaci płynnej nosi nazwę patoka, w postaci zestalonej (skrystalizowanej) krupiec.

Miód, podobnie jak inne produkty pszczele, ma własności lecznicze.
* Wartość kaloryczna kilograma miodu waha się w granicach 3200 - 3300 kcal
* Miód należy do pokarmów łatwo przyswajalnych przez organizm ludzki. Część cukrów prostych zostaje od razu wchłonięta do krwi z pominięciem szeregu procesów pośrednich.
* Niemowlęta poniżej pierwszego roku życia nie powinny dostawać miodu
* U dzieci wzmaga rozwój umysłowy i zwiększa odporność na choroby .Dzieci w wieku 1-4 lat powinny dostawać 7 g (1 łyżeczka) dziennie; dzieci w wieku 5-12 lat powinny spożywać 15-40 g miodu dziennie.
* Jest cennym produktem odżywczym, zwłaszcza dla ludzi wyczerpanych pracą fizyczną czy umysłową. Obecnie miód wchodzi w skład diety: sportowców, alpinistów, nurków.
* Ze względu na dużą zawartość cukrów prostych: glukozy i fruktozy ,miód jest często stosowanym lekiem w chorobach serca . Pomaga również w leczeniu wrzodów żołądka i dwunastnicy,wątroby,chorób oczu.

Miód jest jedynym produktem, który się nie psuje, może ulec jedynie zakwaszeniu, na przykład w kontakcie z ludzką śliną.
MIÓD nie jest oczywiście jedyną alternatywą....
Istnieje wiele różnych produktów, które z powodzeniem możemy stosować jako zamienniki cukru białego, np. Syrop klonowy - zagęszczony sok z klonu kanadyjskiego (występującego również w USA). Zawiera w swym składzie około 45% cukru i wiele czynnych składników, między innymi wapń i potas. Nie jest on wskazany dla osób ze schorzeniami żołądka, jelit, trzustki i woreczka żółciowego, ponieważ może wywołać objawy nietolerancji. Podobnie jak miód, należy używać go bardzo oszczędnie. Dotyczy to również kremu klonowego wytwarzanego z syropu.

Syrop buraczany - niegdyś używany powszechnie do gotowania i pieczenia, obecnie rzadko stosowany. Substancja składająca się w 62 procentach z cukru, posiadająca względnie dużo składników mineralnych.

Zagęszczone soki - wytwarza się poprzez odparowywanie wody w wysokiej temperaturze w trakcie której, niestety, większość witamin ulega rozkładowi. Sok jabłkowy zawiera około 83% a gruszkowy 78% cukru. Jest to słodycz dużo zdrowsza od cukru dzięki obecności substancji mineralnych (pod warunkiem, że będziemy ją używać oszczędnie).

Możemy spożywać też:
suszone owoce - to bardzo dobra alternatywa zwykłego rafinowanego cukru. Produkt naturalny i pełnowartościowy, bogaty w witaminy, składniki mineralne, substancje balastowe i pierwiastki śladowe. Zawartość cukru w suszonych owocach jest dużo mniejsza niż w przypadku miodu czy syropów. Przy ich zakupie zwracajmy uwagę, by nie były konserwowane siarką, która m.in. niszczy witaminę B1 i u wielu ludzi powoduje dotkliwe bóle głowy (zwykle owoce konserwowane siarką są jaśniejsze, od tych ciemniejszych, pozbawionych siarki).
Dobrym zamiennikiem białego cukru w przyrządzanych przez nas potrawach mogą być np. rodzynki oraz daktyle (uprzednio umyte, namoczone w ciepłej wodzie i posiekane). oczywiście nie można zapomnieć o świeżych owocach - najlepszej z alternatywie fabrycznego cukru. Zawarty w nich cukier występuje w formie naturalnej, w odpowiedniej ilości i kombinacji wraz z substancjami witalnymi i balastowymi - ma działanie synergiczne, w przeciwieństwie do działania produktu rafinowanego. Naturalną słodyczą owoców możemy cieszyć się bez jakichkolwiek wyrzutów sumienia.

Innym zastępcą cukru jest słodzik
Co to są słodziki? Są to chemiczne substancje otrzymywane na drodze syntezy organicznej i charakteryzują się słodyczą znacznie przewyższającą słodycz sacharozy. W Polsce dopuszczone są do żywności następujące zamienniki cukru:
1.Aspartam (E-951) - najpopularniejszy środek słodzący w Polsce. Zbudowany jest z dwóch naturalnie występujących aminokwasów i jest metabolizowany w organizmie. Przy jego rozkładzie powstaje fenylazlanina aminokwas, który nie może być spożywany przez chorych na fenyloketonurię. Aspartam nie może być stosowany do domowych wypieków gdyż jest wrażliwy na wysoką temperaturę i powyżej 120°C traci swoje właściwości słodzące nadając potrawom specyficzny smak. Możemy go spotkać w napojach, słodyczach, gumie do żucia, produktach dietetycznych.

2.Acesulfan K - jest substancją o lepszych parametrach technologicznych, gdyż jest odporny na wysoką temperaturę i nie ulega zamianie w czasie obróbki termicznej. Stąd dużo większy asortyment produktów w których zastępuje cukier - napoje mleczne, owoce, dżemy termizowane, słodycze, lody, guma do żucia, pasty kokosowe, piwo, preparaty dietetyczne. Badania nie wykryły jego negatywnego działania dla zdrowia. Stwierdzono, że nie jest metabolizowany w organizmie ssaków i jest głównie wydalany z moczem. Szkoda tylko, że nie jest powszechnie dostępny i przez to nie może być używany w przygotowywaniu domowych słodkości.

3.Sacharyna - została odkryta w 1876 jako pierwszy środek słodzący i największe zastosowanie znalazła w okresie międzywojennym. Obecnie zastosowanie jej jest mocno ograniczone w związku z podejrzeniem działania rakotwórczego.

4.Poliole - występują w roślinach ale produkowane są przemysłowo przez uwodornienie odpowiednich cukrów np. Sorbilet otrzymywany jest z glukozy, maltfital z maltozy itd. Poliole znajdują zastosowanie w przemyśle spożywczym nie tylko dzięki właściwościom słodzącym ale zapobiegają krystalizacji, utrzymują wilgoć w produkcie, stanowią wypełniacze do lodów, gum do żucia, przetworów owocowych, ciast otrzymywanych przemysłowo.

Uwaga! Nie zawsze produkt zawierający słodzik jest uboższy w kalorie, dlatego trzeba bacznie przeczytać etykietę. Dodatek "light" oznacza wg definicji "światowych władz" produkt, który ma co najmniej o 30% obniżoną kaloryczność. I tak na przykład:

-czekolada mleczna bez cukru - wartość energetyczna 100g wynosi 468 kcal, podczas gdy wartość zwykłej czekolady wynosi 542 kcal.

-wafle z aspartamem light - wartość energetyczna wynosi 528 kcal, podczas gdy wartość energetyczna 100g wafli z sacharozą wynosi 532 kcal.

-coca-cola light jest produktem, który aż o kilkadziesiąt razy obniżył swoją kaloryczność. Puszka 0,3 l dostarcza organizmowi 1 kcla, podczas gdy ta sama objętość zwykłej coli aż 138 kcal.

Sam dodatek słodzika nie jest wystarczającym powodem, aby produkt był nazwany "light"!

CÓŻ WIĘC MAMY ROBIĆ JAK OD MAŁEGO RODZICE PRZYZWYCZAJĄ NAS DO SŁODKIEGO SMAKU ?
A więc będzie lepiej jesli ograniczymy spożycie cukru lub poprostu zastąpimy go czyms mniej kalorycznym ,myślę że to w miarę oczywiste, ale niektórzy z nas sie zapominają...

gosiaczek_ki








Artykuł dodany: 2007-03-24 02:35:00
Ilość komentarzy: 435
Ilość punktów: 0

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-02-18 15:23:57
maaddzziiaa: Wszystkim smakuje.

2008-08-17 14:29:08
aguska_85: biała smierc ale mi smakuje

2008-07-02 11:01:27
kasiunia: oczywiscie ze sol to biala smierc

2008-05-27 07:35:58
majka6: ja tam nie wiem, ale lubie sol wiec lepiej zeby to byl cukier:P

2008-05-27 07:34:17
michalina2901: hmmm ja slyszalam ze to sol jest biala smiercia ale nie bede sie spierac

2008-05-27 07:34:01
majka6: ja nie slodze wogole, ale lubie slodycze wiec chyba na jedno wychodzi

2008-05-27 07:33:18
kiszka: mówia ze cukier to biała smierć

2008-05-21 23:41:25
aniutka: ja słodzę pół łyżeczki

2008-05-08 12:37:17
aguska_85: a ja pije gorzka

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 129 osób:
- 129 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image