Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Zasady diety w ciąży












  1. Posiłki należy urozmaicać. Nie ma bowiem takiego produktu, który zawierałby wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Im większa różnorodność posiłków,
    tym większe korzyści zdrowotne.

  2. Pieczywo białe powinno się zastąpić pieczywem razowym. Chleb żytni razowy ma ok. 3-5 razy więcej składników mineralnych niż pieczywo jasne, jest także bogatszy w witaminy i błonnik pokarmowy.

  3. Trzeba pamiętać o dwukrotnym zwiększeniu ilości żelaza w diecie. Kobieta w ciąży powinna więc dwa razy dziennie jeść mięso, drób lub wędlinę (zaleca się chude gatunki). Aby poprawić przyswajanie żelaza, należy spożywać z każdym posiłkiem warzywa i owoce bogate w witaminę C. Nie wolno również zapominać o rybach - są one świetnym źródłem wartościowego białka.

  4. Zaleca się dodawanie do surówek olejów roślinnych - przynajmniej łyżkę stołową dziennie. Oleje te zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, potrzebne do prawidłowego przebiegu ciąży.

  5. Konieczne jest zwiększenie spożycia mleka i produktów mlecznych. Są one bardzo ważne dla kobiety i dziecka, ponieważ zawierają wapń, witaminę B2, B12 i pełnowartościowe białko. Warto pamiętać, że produkty o obniżonej zawartości tłuszczu ułatwiają utrzymanie odpowiedniej wagi ciała.

  6. Powinno się spożywać co najmniej 1 kg dziennie warzyw i owoców, które są najlepszym źródłem witamin i składników mineralnych.

  7. Nie wolno pić alkoholu, trzeba też ograniczyć picie mocnej kawy. Spożywanie alkoholu podczas ciąży zwiększa ryzyko małej masy urodzeniowej dziecka i poronienia.
    To samo niebezpieczeństwo stwarza kawa.



Ważne dla przyszłych matek:

  1. Jeżeli nie chorowałaś na różyczkę, powinnaś pamiętać o szczepieniu ochronnym
    - przynajmniej na 2 miesiące przed planowaną ciążą. Unikaj kontaktu z chorymi
    na różyczkę podczas ciąży, gdyż infekcja może spowodować wady wrodzone dziecka.

  2. Planując ciążę, skontaktuj się ze swoim lekarzem w sprawie stosowania preparatów
    kwasu foliowego. Może to zapobiec wielu komplikacjom w przebiegu ciąży.

  3. W okresie okołokoncepcyjnym i podczas ciąży unikaj zażywania leków bez istotnych
    wskazań lekarskich.

  4. Rzuć palenie - zmniejszysz wówczas ryzyko zbyt wczesnego porodu lub małej
    masy urodzeniowej dziecka.

  5. Podczas ciąży pamiętaj o regularnych wizytach u ginekologa i zalecanych badaniach kontrolnych.

  6. Dbaj o siebie, wypoczywaj, ale nie leniuchuj. Dużo spaceruj, uprawiaj wskazaną gimnastykę.



Szczególną uwagę trzeba zwrócić na witaminy i składniki mineralne. Należą do nich przede wszystkim: żelazo, wapń i witamina C.

Żelazo jest niezbędne do budowy tkanek płodu, a zwłaszcza czerwonych ciałek krwi. Jeśli codzienna dieta matki nie zawiera dostatecznie dużo tego pierwiastka, grozi jej anemia. Najlepszym źródłem żelaza jest chude czerwone mięso, jednak można je zastąpić innymi produktami, takimi jak jaja, fasola i zielone warzywa - szpinak, brokuły, szczaw. Bardzo bogata w żelazo jest również wątróbka, ale zawiera ona także dużo witaminy A, która w nadmiarze może być szkodliwa dla dziecka. By zapobiec anemii, często w tym okresie ciąży podaje się doustne preparaty żelaza.

Wapń służy do budowy kości dziecka. Jeśli w pożywieniu jest go za mało, dziecko czerpie go z organizmu matki, co osłabia jej zęby i kości. Doskonałym źródłem wapnia jest mleko - wystarczy szklanka dziennie.
Jeżeli nie lubisz mleka, możesz je zastąpić jogurtem i serami, a jeśli jesteś na nie uczulona - zielonymi warzywami, fasolą i migdałami. Można też przyjmować wapń w postaci tabletek.

gosia45

źródła:
www.resmedica.pl
"Żyjmy dłużej" 8/99


Artykuł dodany: 2007-04-21 02:13:00
Ilość komentarzy: 392
Ilość punktów: 0

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-02-18 16:18:04
maaddzziiaa: niunia, sylwijka- w czym problem ? ;]

2008-07-06 10:16:17
elabutela: tylko tak mowicie

2008-07-02 09:06:05
babcia: tak tak tylko tak mowicie

2008-07-02 09:00:35
kasiunia: nic prostszego

2007-11-21 09:59:38
sylwijka: tez chce dzidziusia!

2007-10-12 02:14:33
niunia108: ja chce być w ciąży!!!

2007-09-19 17:06:12
kasiunia: a twoje dziecko teraz je jogorty??moja babcia jak byla w ciazy z wujkiem to stale jadla budyn i moj wujek teraz go nie je zawsze sie smieje ze sie go najadl do konca zycia

2007-09-16 13:39:37
sylwia2000: będąc w ciąży nie pztrzyłam na żadne diety-przy pierwszej ciąży przez 2 miesiące ciągle wymiotowałam i jedyne co mogłam jeść to jogurty,trudno więc bylo mówic o zjadaniu wszystkiego co potrzeba

2007-09-13 17:19:06
TryToBe: ja mam jeszcze czas...;)

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 107 osób:
- 107 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image