Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Muesli

Około roku 1890 John H. Kellogg, młody amerykański stomatolog, postanowił udoskonalić dietę swoich pacjentów. Pokruszył więc ziarna pszenicy i kukurydzy, ugotował je na parze i przyrumienił w piecu. W ten sposób stworzył słynne cornflakes. Natomiast wynalazcą muesli (w 1906 r.) jest Szwajcar doktor Bircher Benner. Zainspirowały go zwyczaje górskich przodków, którzy w swym porannym i wieczornym posiłku mieszali mleko, ziarna owsa i jagody. Do dziś słownikowa definicja muesli oddaje tę starą recepturę: musli to potrawa z zalanych mlekiem płatków owsianych oraz świeżych, startych owoców lub specjalnie spreparowanego ich suszu.

Kiedyś jadaliśmy zwykłą owsiankę, potem płatki kukurydziane - muesli odkryliśmy stosunkowo niedawno. Dziś możemy przebierać w rozmaitych mieszankach zawierających nasiona zbóż, które wzbogacono mnóstwem innych dodatków. Statystyczny Polak zjada ich w ciągu roku prawie kilogram. To dwa razy więcej niż 10 lat temu. Jednak to wciąż o ponad połowę mniej niż Niemiec, który ma podobne zwyczaje żywieniowe, i sześć razy mniej niż Anglik.
Muesli dostarczają sporej dawki energii, która pochodzi głównie z korzystnych dla organizmu węglowodanów złożonych. Zawierają także dużo błonnika, witamin, głównie z grupy B, a ich połączenie z mlekiem wzbogaca posiłek w wapń. Dodatkową zaletą jest stosunkowo niska zawartość tłuszczu. Dodane do muesli surowe i suszone owoce są źródłem witamin i składników mineralnych, które m.in. wpływają na zrównoważenie i regenerację flory jelitowej. Dzięki temu łatwiej przyswajalne są białka i witaminy z grupy B zawarte w mleku.

Czytać informacje na opakowaniu
Do wyboru mamy mieszanki płatków owsianych, kukurydzianych, jęczmiennych, żytnich, pszennych. Wśród dodatków najczęściej są suszone owoce, pestki słonecznika, orzechy, siemię lniane, otręby, czekolada, miód. Jak odnaleźć się w tym gąszczu? Wybierając muesli w sklepie, trzeba dokładnie przeczytać i przeanalizować informacje na opakowaniu.
Po pierwsze kalorie. Im ich mniej, tym lepiej. Norma to 300-370 kcal na 100 g płatków. Oczywiście najlepiej wybierać takie, które są w dolnej granicy normy, ale bez przesady. Unikajmy muesli powyżej 400 kcal. Jeśli koniecznie chcemy je jeść (bo nam wyjątkowo smakują), trzeba brać mniejszą porcję i mieszać ją z otrębami (tylko 185 kcal w 100 g)
.
Po drugie cukier. To on decyduje o tym, które kalorie są dobre, a które złe. Potrzeba nam cukrów wolnych (tych, które na długo dostarczają energii), a nie szybkich. Tymczasem niektóre płatki, zwłaszcza czekoladowe, mają aż 38 g cukrów szybkich! To zdecydowanie za dużo. Najlepsze są muesli zawierające 25 do 30 g cukru, a dla dbających o linię niskocukrowe (do 20 g w 100 g).

Po trzecie tłuszcze. Płatki zaliczane do odchudzających czy dietetycznych mają 2 do 5 g tłuszczu na 100 g. Dla porównania w niektórych muesli jest go aż 20 g - to o wiele za dużo. Im mniej tłuszczu, tym lepiej.

Po czwarte błonnik. Nareszcie coś, czego może być dużo! Dobre muesli mają go od 7 do 10 g. Poniżej 3 g błonnika to zdecydowanie za mało. Na ten składnik muszą jednak uważać osoby z wrażliwymi jelitami - niektóre płatki mają nawet 27 g błonnika, a wrażliwcom już 15 g może zaszkodzić.
Dopasuj do potrzeb twojego organizmu
Muesli różnią się nie tylko smakiem. Zależnie od tego, co jest ich głównym składnikiem i jakie są dodatki, płatki mają różne zalety i działanie.

* Owsiane: są najbogatsze w białka i tłuszcze, a więc najbardziej kaloryczne. To nie znaczy wcale, że są złe! Owies to dobra energia plus magnez, potas, fosfor i witamina B1, które regulują metabolizm. Dobre dla osób pracujących fizycznie, zmęczonych, szczególnie wskazane zimą i na przedwiośniu.

* Kukurydziane: są bogate w magnez, żelazo i witaminę E. Dobre dla dzieci.

* Jęczmienne: dobre źródło minerałów. Mają mało białka, ale dużo składników mineralnych: wapnia, fosforu, potasu, żelaza i magnezu oraz witaminę D. Znakomite dla dzieci i nastolatków.

* Żytnie: regulują przemianę materii. Bogate w witaminę PP, a także w żelazo, magnez, potas, fluor i wapń. Polecane osobom dbającym o linię.

Najlepsze dodatki
Muesli można dowolnie komponować, łącząc płatki z pokrojonymi orzechami, suszonymi owocami, ziarnami.
Figi mają działanie przeczyszczające, przeciwwrzodowe, przeciwbakteryjne i przeciwpasożytnicze.

Daktyle zawierają dużo cukrów, białka, karotenu, a także witaminy E i z grupy B (bez B12), wapń, żelazo i fosfor. Przynoszą ulgę w zaparciach.

Orzechy są znakomitym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), zwłaszcza linolowego i linolenowego, oraz witaminy E. Są też bogate w fosfor i magnez. Korzystnie wpływają na pracę mózgu, poprawiają pamięć i samopoczucie, kiedy jesteśmy zmęczeni. Orzechy pistacjowe to doskonałe źródło żelaza, laskowe witaminy E, a włoskie NNKT.

Migdały mają bardzo dużo błonnika, fosforu, magnezu, witaminy A oraz E.

Jabłka to bogactwo błonnika, który daje poczucie sytości, nie drażni jelit, wiąże tłuszcz oraz toksyny.

Rodzynki zawierają witaminy z grupy B usprawniające procesy metaboliczne układu nerwowego, natomiast obecność potasu sprawia, że mogą obniżać ciśnienie krwi.

Suszone śliwki korzystnie wpływają na pracę przewodu pokarmowego, regulują trawienie, zapobiegają chorobie wieńcowej i nowotworom.

Banany działają kojąco na żołądek, szczególnie korzystne są w niestrawnościach. Chronią ścianę żołądka przed szkodliwym wpływem kwasu i zapobiegają powstawaniu wrzodów.

Siemię lniane to najskuteczniejszy naturalny lek w chorobach żołądka. Poprawia zdolność koncentracji. Ponadto jest skarbnicą witaminy E będącej naturalnym przeciwutleniaczem.

Ziarna słonecznika mają skład idealny dla serca: mało węglowodanów, mnóstwo żelaza, magnezu i witamin grupy B.

Informacje ze strony www.poradnikzdrowie.pl

aeiou

Artykuł dodany: 2007-04-28 02:12:46
Ilość komentarzy: 494
Ilość punktów: 0

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-02-18 15:30:05
maaddzziiaa: Z jakiej firmy muesli polecacie??

2009-01-13 21:43:42
teresica: musli..to musli...i co widzowac w smaku>

2009-01-13 21:41:15
karolcia304: ja też lubie musli z wieloma dodatkami w postaci suszonych owoców

2009-01-08 14:25:30
pc174: ja wolę zwykłe płatki kukurydziane

2008-08-12 19:08:43
sigma121: lubię musli z dużą ilością suszonych dodatków

2008-08-12 19:06:19
eska25: żadnych innych wniosków oprócz obrazka??

2008-08-12 17:28:31
pc174: ładny obrazek, cały czarny :P

2008-07-06 10:16:08
elabutela: nie zdrowa

2008-07-02 09:04:48
babcia: nie lubie płatków ani musli wole zacierki na mleku

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 116 osób:
- 116 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image