Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Pomidor

Bez niego pozbawiony wdzięku rosół nigdy stałby się zupą pomidorową. Teraz możesz sycić się smakiem i aromatem pomidorów prosto z ogrodu.
Pomidor należy nie tylko do ulubieńców smakoszy, ale też dietetyków i lekarzy. Z uwagi na dużą dawkę witaminy A, B i C oraz żelaza i potasu, zajmuje wysokie miejsce w rankingu zdrowych produktów. Pozycję tę wzmacniają obecne w nim nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) i pektyny (miękki błonnik), które obniżają zawartość cholesterolu we krwi, co ma kluczowe znaczenie w zapobieganiu miażdżycy. Jednak dopiero odkrycie działania likopenu nadało tempa karierze pomidora.

Likopenu to naturalny pigment z grupy karotenoidów o czerwonym odcieniu. Likopen jest jednym z najsilniejszych występujących w przyrodzie antyutleniaczy: naukowcy donoszą, że wolne rodniki zwalcza dwa razy skuteczniej od beta karotenu! Pozyskiwany z pomidorów likopen dodaje się do wielu produktów spożywczych i preparatów mających spowolnić procesy starzenia, np. poprawić wygląd skóry. Największym jego atutem jest jednak zapobieganie nowotworom, zwłaszcza rakowi prostaty i gardła.

Godny polecenia jest pod każdą postacią. Jeden średni owoc waży 150 g i ma 90 kcal. Jeśli twój żołądek dobrze to znosi, zjadaj pomidory ze skórką i pestkami. Pomaga to pozbyć się zaparć, bo pestki i skórka "wymiatają" zawartość jelit. W 100 ml soku pomidorowego jest tylko 43 kcal; pić go powinni zwłaszcza odchudzający się, gdyż sok ten daje natychmiastowe uczucie sytości.

Do sałatek powinny trafić pomidory odmian Rumba czy Fuga: aromatyczne, odporne na pękanie i nie mięknące zbyt wcześnie. Do przecierów, sosów i zup najlepszy jest Kmicic: o gruszkowatym kształcie, intensywnie czrwonym miąższu i dużej zawartości tzw. suchej masy. Na surowo, solo lub z odrobiną (!) soli, polecamy odmiany Złoty i Malinowy Ożarowski, słodkie i aromatyczne.

100% MŁODOŚCI

jeden mały owoc 100 g = 63 kcal

witamina C 1,22 mg

potas 282 mg

błonnik 1,2 g

beta karoten 640 mg

witamina A 107 mg

Dobra dawka

Dania z dodatkiem pomidora (na surowo, w postaci soku lub sosu) jedz 10 razy w tygodniu. Badania wykazały, że u mężczyzn taka porcja likopenu zmniejsza o 35% ryzyko zachorowania na raka prostaty!

Super duet

przecier pomidorowy + oliwa z oliwek

Likopen ze świeżych pomidorów lub soku nie należy do najłatwiej przyswajalnych. Wystarczy jednak sok pomidorowy zmieszać zodrobiną oliwy i podgrzać, by ilość likopenu we krwi wzrosła dwu-trzykrotnie i utrzymała się na wysokim poziomie przez 24 godziny.


http://samozdrowie.interia.pl/dietetyka/abc_odzywiania/news?inf=100046516

Atena22


Artykuł dodany: 2007-07-15 00:09:18
Ilość komentarzy: 373
Ilość punktów: 0

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2008-08-12 15:22:02
aguska_85: dzis robie na kolacje omidory w smietance

2008-07-04 10:40:15
dorcca4321: sa jeszcze ciut drogie w tym roku

2008-07-02 08:29:29
kasiunia: trzeba kupic niestety ale swoje lepsze

2008-05-17 09:44:21
Cobaea: jak sie ma dziaiłke a jak nie to trzeba kupic w sklepie pomidory

2008-05-08 12:24:34
aguska_85: no własnie swoje to swoje

2008-04-10 14:48:22
babcia: jesli sama zasadzisz to wiesz co jesz

2008-04-10 14:48:03
poranna_rosa: pomidorki najlepsze są z ogródka własnego, bo teraz w sklepach to sama chemia, i wogóle nie czuć że się je pomidora.

2008-03-06 12:45:48
bea7522: ja lubie pomidory ale zupy nie

2008-03-06 12:44:49
marcin0604: pomidorki mniam a zupka pomidorowa pychota

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 114 osoby:
- 114 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image