Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Zdrowy grill

Grillowanie wbrew pozorom nie jest prostą sztuką. Nieumiejętne pieczenie może sprawić, że nie będą smaczne, a nawet stracą swoje wartości odżywcze. Sprawdź, jak przygotować najzdrowszy grill.

Chrupkie i delikatne
Grillowanie to nic innego jak krótkie pieczenie na specjalnym ruszcie (lub płycie) w bardzo wysokiej temperaturze. Dietetycy twierdzą, że tak przygotowane potrawy są zdrowsze od smażonych, bo mają mniej tłuszczu, a do tego nie tracą witamin. Trzeba tylko pamiętać, że grillowanie nie polega na pieczeniu na żywym ogniu. Bowiem wtedy potrawy mogą się spalić i stracić smak, a na dodatek wydzielają się wówczas szkodliwe substancje. Należą do nich rakotwórcze aromatyczne węglowodory, nadtlenki lipidowe oraz wolne rodniki, które przyspieszają starzenie się. Wszystkie te toksyny mogą przenikać do potraw. Nie musisz jednak rezygnować z grillowania. Wystarczy, że odpowiednio się do niego przygotujesz. Potrawy powinnaś układać na ruszcie dopiero wtedy, gdy ogień zgaśnie a rozżarzony węgiel pokryje się szarym popiołem (musisz odczekać 20-40 minut). Warto mieć ażurowe tacki, na których układasz mięsa. Tłuszcz ścieka wtedy do specjalnych rynienek i nie skapuje na rozżarzone węgle. Ta metoda nie pieczenia nie pogarsza smaku potrawy, bo dzięki otworkom na dnie tacki aromatyczny dym swobodnie dociera do. Specjaliści od zdrowego żywienia mówią, że grillowanie na aluminiowych tackach znacznie zmniejsza ilość szkodliwych związków w daniach z rusztu. Do pieczenia grubych kawałków mięsa najlepiej nadają się grille z pokrywą.

Smak grillowanych dań możesz wzbogacić rzucając na węgle zioła. Pamiętaj też, by przestrzegać czasu pieczenia. Na ruszt najlepiej nadają się:

• Ryby - wybieraj te gatunki, które mają zwięzłe i zwarte mięso, takie jak dorsz, okoń, łosoś, panga. Doskonale na grillu udają się zarówno filety jak i całe tuszki. Delikatne w smaku mięso wymaga niewielkiego dodatku ziół. Opieka się je krótko, w zależności od wielkości od 5-10 minut. Ryby najlepiej grillować zawinięte w folię aluminiową. Trzeba tylko pamiętać, aby nie zawijać jej szczelnie i zostawić niewielki otworek, przez który podczas pieczenia będzie mogła wydostać się para wodna.

• Warzywa niemal wszystkie nadają się na grilla. Możesz na nim piec ziemniaki, pomidory czy kukurydzę. Wymagają one przynajmniej 10 minut zapiekania w folii. Błyskawicznie, bo około 5 minut pieką się kabaczki, cukinia, pieczarki, bakłażany, cebulka, papryka. Zanim wrzucisz je na ruszt, posmaruj oliwą z oliwek. Ochronisz w ten sposób cenne witaminy.

• Mięso bardzo delikatne jak polędwica czy pierś z indyka lub kurczaka nie sprawią wiele kłopotu. Wystarczy wcześniej oprószyć je pieprzem i solą oraz natrzeć odrobiną oliwy. Aby nabrało apetycznego aromatu możesz dodatkowo przyprawić je ziołami. Twardsze kawałki mięsa (wołowe, wieprzowe) wymagają odpowiedniego przygotowania. Są dwie możliwości: pierwsza to długotrwałe marynowanie w bejcy, która równocześnie będzie zmiękczać mięso i nasączać je aromatami.
Drugi sposób to krojenie mięsa w poprzek włókien albo rozbicie go na cienkie płaty. Po takich zabiegach wystarczy marynować go 15-20 minut. Mięsa na grillu nigdy nie należy nakłuwać ostrym szpikulcem czy widelcem. Wyciekający sok powoduje, że robi się twarde i traci składniki odżywcze.


Wcześniejsze marynowanie mięsa nie tylko dodaje walorów smakowych, ale także skraca czas pieczenia. Aromatyczna zalewa poprawia jego smak, konserwuje, a także sprawia, że robi się ono kruche i soczyste.
Mięsa możesz bejcować:

• w marynacie z wina lub octu zagotowanego z wodą, do której dodajesz cebulę, sok z cytryny, rozkruszone jagody jałowca oraz przyprawy.

• w mleku, miodzie lub musztardzie.

• w mieszance sosu sojowego, wódki i przypraw.

Idealnymi dodatkami do grillowanych potraw mięsnych są grzanki, kartofelki, czosnek w główkach oraz warzywa: bakłażan, cukinia, papryka, cebula i kukurydza a także różne rodzaje świeżych sałat. Smak, uzupełniają odpowiednio dobrane sosy. Do najlepszych należy winegret, serowy (wystarczy zmiksować niewielki kawałek sera pleśniowego z twarożkiem, jogurtem i doprawić ziołami oraz solą i pieprzem), musztardowy (zmieszaj 6 łyżek oliwy, 4 łyżki ostrej musztardy, 2 ugotowane na twardo żółtka, dodaj 2 posiekane korniszony, 1 cebulę, dopraw, szczypiorkiem i natką).

Owoce i warzywa są prawdziwą ozdobą każdego grilla, zwłaszcza, że możesz je serwować na zimno, ale także na gorąco. Seler naciowy, korniszonki, oliwki, marchew krojona w słupki to tylko niektóre propozycje. Bardzo smaczne i dekoracyjne są śliwki czy serca karczochów zawijane w wędlinę lub bekon i serwowane na ciepło, po podgrzaniu na tacce aluminiowej.

Do potraw z grilla pasuje czerwone wytrawne wino. Ma ono tę przewagę nad piwem, że dostarcza polifenoli z winogron. Związki te to najsilniejsze przeciwutleniacze. Możesz też zaskoczyć swoich gości oryginalnym zdrowym napojem. Może to być sok jabłkowy, zmieszany ze szklanką zaparzonej mięty i kostkami lodu. Doskonale też smakują: sok z buraków doprawiony solą, pieprzem i koperkiem, kwas ogórkowy czy sok pomidorowy z natką pietruszki.

Po skończonym grillowaniu trzeba od razu umyć ruszt. Poza tym warto odkładać sprzątania na następny dzień dlatego, że przypalony tłuszcz schodzi najlepiej na ciepło. Gdy tylko węgiel wypali się i zgaśnie, z paleniska usuń popiół. Potem wyczyść ruszt twardą szczotką. Pod żadnym pozorem nie myj go wodą, bo zacznie rdzewieć. Podobnie musisz zrobić z tackami, szpikulcami, szczypcami do przewracania mięsa i drewnianymi łopatkami.

5 ważnych zasad

Do palenia używaj węgla drzewnego albo z drzew liściastch (iglaste zawierają zbyt dużo żywic z których powstają rakotwórcze związki). Mogą to być też brykiety czyli sprasowane wiórki.

Rozpalaj grill ekologicznie, dmuchawą. Gotowe podpałki to źródło rakotwórczych substancji organicznych osadzających się na potrawach.

Używaj folii i tacek aluminiowych do pieczenia. Zapobiegają one przypalaniu się tłuszczu, który może być rakotwórczy. Przestrzegaj czasu pieczenia, by nie spalić grillowanych potraw.

Zrezygnuj z pieczenia mięs peklowanych i konserwowanych w saletrze. W wysokiej temperaturze rozkłada się ona do rakotwórczych nitrozoamin.

Jedz świeże warzywa i popijaj sokami owocowymi. Porcja roślinnych antyoksydantów zwalczy wolne rodniki.

Jak kupić dobre mięso

• Baranina powinna być jędrna, lekko wilgotna. Musisz je dokładnie oczyścić ją ze ścięgien, błon i tłuszczu. Wymaga bejcowania.

• Drób (gęsi, indyki, kaczki, kurczaki, perliczki) kupuj tylko świeże. Zwróć uwagę na skórę. Powinna być miękka, gładka, bez plam.

• Wołowinę kupuj o intensywnej czerwonej barwie (cielęcina jest smaczniejsza ale szybko się psuje, dlatego przed upieczeniem sparz ją wodą z octem.

• Wieprzowiny nie kupuj twardej i łykowatej. Wskazuje na to ciemnoczerwona barwa.

Źródło: Moje Gotowanie

Iwona P. (pianiwo)


Artykuł dodany: 2007-08-18 02:54:11
Ilość komentarzy: 390
Ilość punktów: 0

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-04-28 12:36:32
madziula: w Sobotę mam grila już nie mogę się doczekać ;p

2008-07-08 20:36:26
kiszka: ja nie moge sie doczekać grilka

2008-06-30 12:54:53
promyczek959: my chcielismy grilowac w wikend ale kijowo sie czulam i nic z tego nie wyszlo

2008-06-30 12:52:46
kasiunia: ja lubie wszystko z grilla juz nie moge sie doczekac do soboty bedziemy grillowac

2008-05-17 00:04:21
Cobaea: lubie z grila karkówke

2008-05-08 12:41:43
aguska_85: ja miałam 1 maja grillka

2008-04-22 10:37:24
Ewa: zjadlabym szaszlyka z grilla

2008-04-13 20:54:05
promyczek959: latem to dopiero pogrilujemy:)

2008-04-11 15:31:34
tweety_92: ohh dzis taka piekna pogoda ze czemu nie gruillowac

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 115 osób:
- 115 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image