Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Masło czy margaryna

Spór między zwolennikami masła i margaryny toczy się już od kilku lat. Każdy przekonuje, iż to właśnie jego faworyt jest smaczniejszy i zdrowszy. Jednak dla przeciętnego “zjadacza chleba” te przepychanki na argumenty nic nie wnoszą, bo nadal nie wiadomo czym ten chleb posmarować. Dokonajmy zatem analizy porównawczej tych dwóch tłuszczy. Być może rozwieje ona nasze wątpliwości.

Od momentu kiedy margaryna w 1869 roku, za sprawą francuskiego chemika Hippolyte'a Mege-Mouriés'a, po raz pierwszy wprowadzona została na rynek, trwa walka na słowa pomiędzy rzeszą wiernych zwolenników masła, a coraz większą grupą tych, którzy preferują margarynę. W Polsce prawdziwy boom i niemalże wojna pomiędzy tymi dwoma ugrupowaniami miała miejsce na przełomie lat 1996/1997.
Zwolennicy masła mówili, że jest ono w 100% naturalnym, wykorzystywanym w kuchni od pokoleń tłuszczem. O margarynie mówili natomiast, że jest jedynie jego imitacją.
Ci, którzy woleli margarynę z kolei argumentowali, iż jest ona zdrowsza, bo nie zawiera cholesterolu.
Zapoznajmy się zatem z kilkoma faktami na temat masła i margaryny. Czym one tak naprawdę są, co należy do ich zalet, a co stanowi wady.

Masło jest jadalnym tłuszczem zwierzęcym otrzymywanym z mleka, z kolei margaryna produkowana jest na bazie olejów roślinnych. O ile masło tak naprawdę można wytworzyć w warunkach domowych, o tyle w przypadku margaryny jest to niemożliwe, gdyż aby związać wspomniane oleje roślinne konieczne jest ich przemysłowe przetworzenie. Ten właśnie fakt przez wiele lat poczytywany było margarynom za minus, niemalże dyskwalifikował je w starciu z masłem.

Otóż jeszcze do niedawna produkcja margaryny odbywała się na drodze uwodornienia, co powodowało, że nienasycone kwasy tłuszczowe przechodziły w formę izomerów trans. Te z kolei wykazywały właściwości zbliżone do nasyconych kwasów tłuszczowych. Mówiło się zatem, że skoro mamy spożywać szkodliwe substancje, to niech one będą przynajmniej naturalne.
Obecnie jednak technologia produkcji smarowideł roślinnych oparta jest o tłuszcze estryfikowane, co powoduje , że większość margaryn nie zawiera izomerów trans wcale lub jedynie śladowe ich ilości.
Mówimy tutaj oczywiście o margarynach miękkich, kubkowych, przeznaczonych do smarowania pieczywa, a nie o twardych margarynach w kostkach. Te nadal zawierają spore ilości kwasów tłuszczowych trans, dlatego tak naprawdę nie są one zalecane żywieniu.

Często można spotkać się z opinią, że masło jest lepsze dlatego, że zawiera naturalne witamy. Co prawda obecnie margaryny są wzbogacane i często mają więcej witamin niż masło, jednak są to związki otrzymywane sztucznie, a co za tym idzie mogą być gorzej przyswajane przez organizm niż ich naturalne pierwowzory.
Spójrzmy jednak na tą kwestię racjonalnie. Ilość smarowidła wykorzystywanego do przygotowania kanapki powinna być naprawdę znikoma, do około 5g. Taka ilość nie stanowi istotnego źródła witamin. Zatem twierdzenie, iż masło jest ważnym składnikiem diety w profilaktyce niedoborów witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, jest chyba lekką przesadą.

Poniższa tabela przedstawia zestawienie najistotniejszych składników odżywczych występujących w 100g masła i margaryny.
Jak z niej wynika, margaryny dostarczają zdecydowanie większych ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, ale także witamin i, co bardzo istotne, zawierają znikome ilości cholesterolu pochodzące z domieszek tłuszczów zwierzęcych. Pod względem kaloryczności oraz zawartości podstawowych składników odżywczych, wszystkie trzy rodzaje smarowideł są zbliżone do siebie.



Zawartość składników odżywczych w 100g

Masło extra

Masło śmietankowe

Margaryna

Energia (kcal)


735

659

710

Białko (g)

0,7

1,1

0,3

Tłuszcze (g)


82,5

73,5

80

Węglowodany (g)

0,7

1,1

0,4

Wit. A (μg)


814

724

900

Wit. D (μg)

0,8

0,7

7,5

Wit. E (mg)

2,5

2,3

14

Kwasy tłuszczowe:
- nasycone (g)
- jednonienasycone (g)
- wielonienasycone (g)



54,7
22,4
1,2



50,3
18,3
1,2


23,5
36,5
17,3

Cholesterol (mg)

248

220

1


Dla kogo zatem wskazane jest masło, a kto powinien stosować margarynę?
Według wytycznych Instytutu Matki i Dziecka, masło powinno być planowane w diecie dzieci do lat 7. Zalecenie takie związane jest z naturalnie występującymi w maśle witaminami oraz brakiem w nim izomerów kwasów tłuszczowych, które mogą nadal mogą pojawiać się w tłuszczach roślinnych.
Również dla kobiet w ciąży oraz karmiących bardziej odpowiednie będzie masło, bowiem wspomniane izomery wykazywać mogą teratogenne działanie na płód.

Margaryna z kolei, powinna być podstawowym smarowidłem w diecie osób dorosłych. Dzięki wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych przyczyniają się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi, co szczególnie istotne jest w przypadku osób starszych oraz cierpiących na choroby serca i układu krążenia.

Źródło: http://diety.gazeta.com

Znalazła Gusia1972



Artykuł dodany: 2007-09-02 00:09:01
Ilość komentarzy: 357
Ilość punktów: 0

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-04-28 16:22:58
madziula: masło jest zdecydowanie lepsze;)

2009-01-08 20:08:21
skowytka: a co, ja tez maselko :) margaryna po prostu mi nie smakuje

2009-01-08 14:28:49
pc174: wolę masło od margaryny

2008-08-12 15:20:15
aguska_85: ja kupuje smakowita

2008-07-04 10:37:37
sm: dorcca najlepszy wybór

2008-07-04 10:37:00
dorcca4321: kupuje masełko osełkowe

2008-06-30 12:48:19
kasiunia: ja nie kupuje nic bo nie jem

2008-06-29 00:03:50
sm: dlatego kupuje te dobre sama niewiele go zużywam mąż je margaryne z dodatkeim masła, a dla dzieci również dużo mi nie trzeba, masło jest drogie ale dzieci powinny je jeść

2008-06-29 00:01:42
sigma121: ja margarynę, ale z dodatkiem masła. dobre masło jest niestety bardzo drogie, a te tańsze to nie są prawdziwe masła

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 113 osoby:
- 113 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image