Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Czy wiesz, ile pijesz kalorii?

Pragnienie odczuwasz często. Już po kilku godzinach brak wody da Ci się we znaki, podczas gdy bez jedzenia wytrzymasz kilka tygodni

Twoje ciało w dwóch trzecich składa się z wody i potrzebuje jej do ciągłego procesu odnowy. Woda jest niezbędnym elementem procesów metabolicznych – zaopatruje organizm w składniki mineralne, pomaga regulować temperaturę ciała oraz oczyszcza organizm z toksyn. Okazuje się jednak, że zaspokojenie zapotrzebowania organizmu na płyny nie jest takie proste. Ważne jest bowiem, co pijesz. Napoje mogą mieć wpływ na powstawanie nadwagi. Podliczając, ile w ciągu dnia zjadłaś, napojów nie bierzesz zazwyczaj pod uwagę! Wydaje Ci się, że nie mają wiele kalorii, a nie zawsze tak jest. Dlatego powinnaś wybierać je rozważnie. Najlepsza jest woda. Nie ma kalorii, zawiera natomiast sole mineralne. Zaraz za wodą plasuje się herbata. Niesłodzona ma zero kalorii i wiele cennych składników (patrz piramida). Nie oznacza to oczywiście, że musisz pić wyłącznie wodę i herbatę. Soki czy mleko również Cię nawodnią, musisz tylko wiedzieć, jak dużo możesz ich wypić. Pomoże Ci w tym nasza piramida napojów. Jej podstawą jest założenie, że przeciętnie kobieta potrzebuje 2,2 l płynów dziennie. Wskazane jest, by mniej więcej 2/3 tej ilości stanowiły napoje pozbawione kalorii. Najwięcej pij płynów, które stanowią podstawę piramidy, najmniej tych, które są na jej szczycie. Miarą jest porcja, czyli 250 ml. Niesłodzona herbata ma zero kalorii i wiele cennych składników.

Napoje bezalkoholowe, napoje owocowe
Dostarczą Ci sporo przyjemności, kalorii i... niewiele więcej. Ich wartość odżywcza nie jest wysoka, a ich nadmierne spożycie może grozić nadwagą i... częstszymi wizytami u dentysty. 1 porcja = 110 kcal

100-procentowe soki owocowe, warzywne pełnotłuste mleko, napoje energetyzujące
100-procentowe soki owocowe, warzywne pełnotłuste mleko, napoje energetyzujące Soki owocowe dostarczają cennych składników odżywczych zawartych w owocach użytych do ich przygotowania, ale, niestety, dostarczają także dużo kalorii i zwykle są pozbawione błonnika, obecnego w świeżych owocach. Soki warzywne są mniej kaloryczne, ale należy wybierać te, do których nie dodano soli. Pełne mleko dostarcza cennego wapnia, ale także sporo kalorii. Jest także znaczącym źródłem niekorzystnych dla zdrowia nasyconych kwasów tłuszczowych. Napoje energetyzujące są dobre dla tych, którzy dużo i intensywnie ćwiczą. Pozostałe osoby powinny pamiętać, że poza składnikami mineralnymi zawierają także sporo cukrów, czyli kalorii. 1 porcja = 115 kcal

Napoje, herbata i kawa słodzone słodzikiem
Jeżeli nie potrafisz odmówić sobie przyjemności płynących ze słodkiego smaku, używaj zamiast cukru słodzików. Pozwoli Ci to skutecznie ograniczyć ilość kalorii spożywanych z tymi napojami. Pamiętaj – jedna łyżeczka cukru to 20 kcal. 1 porcja = 0 kcal

Odtłuszczone mleko, niesłodzone napoje sojowe
Mleko jest podstawowym źródłem wapnia, niektórych witamin oraz białka o wysokiej wartości odżywczej. Mleko o obniżonej zawartości tłuszczu jest mniej kaloryczne. Jeżeli zawarta w krowim mleku laktoza Ci nie służy, pij „mleko” sojowe. Zawiera ono roślinne białko, podobne do tego, jakie znajduje się w mleku krowim, dobre tłuszcze – nienasycone kwasy tłuszczowe i nie ma w nim cholesterolu. Wybieraj te produkty, które są wzbogacone w wapń i witaminę D. 1 porcja = 200 kcal

Herbata i kawa bez cukru
Nie ma znaczenia, który gatunek herbaty wybierzesz – zielona, czarna i czerwona – pochodzi od kamelii chińskiej i jej zawdzięcza swoje cenne właściwości. Herbata jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy, które zwalczają nadmiar wolnych rodników. Tylko w herbacie jest także teanina, unikalny aminokwas, który działa uspokajająco i jednocześnie podnosi zdolność koncentracji (uwaga! uwalnia się do naparu dopiero po kilku minutach parzenia). Kawy powinnaś pić o połowę mniej niż herbaty. Kawa zawiera więcej kofeiny niż herbata. Jej nadmiar może powodować rozdrażnienie, kłopoty z zaśnięciem i odwadniać organizm. 1 porcja = 0 kcal

Woda
To napój idealny. Trudno wypić za dużo wody, natomiast jej brak powoduje uczucie zmęczenia, utrudnia koncentrację, wydłuża czas reakcji. Woda nie tylko pomaga usunąć toksyny, ale sama jest też źródłem cennych składników mineralnych, takich jak fluor, wapń i magnez. 1 porcja = 0 kcal

Źródło: Internet
Znalazła: Sylwia1978

Artykuł dodany: 2007-11-11 00:56:19
Arukuł przysłany przez: Sylwia1978
Ilość komentarzy: 113
Ilość punktów: 65

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2008-06-30 10:58:28
kasiunia: woda mineralna tylko bez gazu

2008-05-16 23:12:29
Cobaea: kawa słodzona ale za to woda mineralna czysta

2008-05-08 12:07:06
aguska_85: ja tez nie patrze ale czasem kusi i spojrze

2008-04-11 14:26:19
rogalik36: raczej patrzenie na kalorie to nie dla mnie

2008-04-11 14:25:46
kasiunia: ja pije to na co mam ochote i ie patrze na kalorie

2008-04-09 23:26:06
zuzia1977: to może jesteś za szczupły?

2008-04-09 23:24:36
jackieX: ja liczę kalorie bo dbam o linię żeby się podobac kobietom a i tak jestem solo

2008-04-09 23:22:25
Cobaea: lubie dobre jedenie,unikam smażonego

2008-04-09 23:20:15
poranna_rosa: Nigdy nie liczę kalorii, komu by się chciało to wszystko liczyć. Poza tym nie miałabym czasu na takie bawienie się w liczenie kalorii.

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 110 osób:
- 110 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image