Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Recepta na zimowy jadłospis

Zimą zwiększa się ochota na pokarmy obfitsze i dające więcej energii. Choć zapotrzebowanie energetyczne organizmu o tej porze roku niewiele różni się od zapotrzebowania na energię latem, to zjadamy większe posiłki. Efektem tego jest najczęściej przybieranie na wadze w trakcie zimy i gdy wiosną zaczyna się zrzucać ubrania, zauważa się tu i ówdzie dodatkowe fałdki tłuszczu.
O tej porze roku nie tyle trzeba skupić się na zwiększaniu spożycia kalorii, ale na samym przeorganizowaniu swojej diety. Jadłospis powinien być bogaty w witaminy i składniki mineralne, aby wzmocnić odporność ustroju. W celu uniknięcia infekcji, przeziębienia, bólu gardła warto zadbać o prawidłowy skład swojej diety w chłodne dni.

Bez śniadania ani rusz!
Podstawową zasadą zimowego odżywiania jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie. Organizm narażony jest na działanie niskich temperatur, mroźne powietrze zmusza go do produkcji większej ilości ciepła, dlatego z samego rana, przed wyjściem śniadanie jest posiłkiem niezbędnym. Powinno być ono obfite, połączone ze szklanką ciepłego napoju (nie wrzątku). Kolejne posiłki należy zjadać co 3-4 godziny, aby pokryć bieżące potrzeby oraz utrzymać równowagę cieplną organizmu.

Do każdego posiłku porcja warzyw lub owoców
W jadłospisie zimowym na talerzu muszą znaleźć się warzywa i owoce. Zima nie jest sezonem na te produkty, ale nie może ich zabraknąć, ponieważ są one najlepszym naturalnym źródłem niezbędnych w tym czasie składników odżywczych. Niewielka gama warzyw świeżych dostępnych zimą poszerzana jest o warzywa mrożone, które przypominają o lecie, a także dostarczają cennych elementów jadłospisu. Na skutek przechowywania warzyw i owoców dochodzi do zmniejszania ich zawartości w produkcie, dlatego warto przygotowywać je na parze lub zjadać na surowo, aby straty te nie były większe. Obróbka kulinarna obniża zawartość witamin w produkcie, szczególnie najmniej stabilnej witaminy C.

Dieta powinna być bogata w witaminy naturalnie wzmacniające odporność ustroju, a mianowicie:

  • witaminę C – organizm sam nie potrafi jej syntetyzować, dlatego należy dostarczać ją z pokarmem. W największych ilościach znajduje się w warzywach kapustnych: brokułach, brukselce, kapuście oraz papryce, a także w owocach głównie cytrusowych: pomarańcza, kiwi, grejpfrut, cytryna

  • witaminę A – której źródłem są: tłuszcze rybne i oleje, ryby, produkty mleczarskie (jaja, masło, mleko, twaróg) oraz warzywa: marchew, warzywa liściaste, pomidory; owoce: melony, morele, brzoskwinie

  • witaminę E – znajdującą się w: tłuszczach roślinnych, produktach zbożowych na bazie pszenicy

  • witaminy z grupy B – którym poza wpływem na wzmacnianie odporności, przypisuje się też działanie antydepresyjne. Można je znaleźć w: nabiale, mięsie, fasoli, ziarnach, kiełkach, orzechach.



  • Zimą w jadłospisie nie może też zabraknąć takich składników mineralnych jak: żelazo (znajdujące się w największych ilościach w: mięsie, produktach mięsnych, warzywach strączkowych strączkowe, warzywach zielonych, pełnoziarnistych produktach zbożowych), cynk (chude mięso, drób, ryby, owoce morza, produkty zbożowe z mąki pełnoziarnistej), selen (produkty zbożowe, cytrusy, awokado, mięso, ryby, produkty mleczne).

    Warto też dodawać do potraw czosnek. Ma on działanie bakteriobójcze, co pomaga wzmacniać odporność i przeciwdziałać przeziębieniu. Czosnek to również źródło witaminy C i składników mineralnych. Jego nieprzyjemny zapach, można zniwelować przegryzając natkę pietruszki, nasiona kminku czy też wypijając jogurt naturalny.

    Dieta zimowa powinna też być uzupełniana probiotykami, które spośród wielu swoich funkcji, wpływają na poprawę odporności. Można je znaleźć w mlecznych napojach fermentowanych, takich jak: jogurty z żywymi kulturami bakterii, kefiry itp.

    Należy unikać produktów spożywczych o niskiej wartości odżywczej, takich jak słodycze, alkohol czy słone przekąski, zastępując je cytrusami, bananami, orzechami, suszonymi owocami czy marchewkami lub gotowanymi na parze brokułami. Stosowanie powyższych zaleceń pomoże wzmocnić naturalną odporność organizmu i obniżyć prawdopodobieństwo przytycia po zimie.

    Wprowadzenie kilku modyfikacji codziennej diety pozwoli dłużej cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem w mroźne dni. Warto więc przyjrzeć się swojemu jadłospisowi i wpłynąć na jego profil, aby nie zabrakło niezbędnych elementów, które poprawią odporność i pomogą w walce z infekcjami.

    Znalazła paolka Internecie

    Artykuł dodany: 2008-01-05 01:46:04
    Arukuł przysłany przez: paolka
    Ilość komentarzy: 104
    Ilość punktów: 46

    góra strony

    UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


    2008-08-15 20:17:09
    nokia: figura jest do dupy bzdura to co piszesz

    2008-08-15 20:16:14
    Kolorowanka: ja lubie pić herbatke figura, pomaga w trawieniu a jak jest zimno to sie tłuściej je.

    2008-08-13 18:44:01
    aguska_85: ale zleci szybko i bedziemy mieli zime

    2008-07-07 09:45:10
    Esiu: do zimy jeszcze daleko

    2008-07-06 09:59:47
    elabutela: nom

    2008-07-04 11:14:25
    bomberman: pycha

    2008-07-04 11:14:02
    dorcca4321: jest taki napój smaczny

    2008-06-30 09:44:35
    kasiunia: my tez dodajemy do maslanki owoce i robimy kiefir

    2008-06-27 11:55:01
    promyczek959: ja dodaje owoce i miksuje do jogurtu

    więcej komentarzy >>

    góra strony


    Szukaj na QZ.pl



    Kupuj z Bingo Cosmetics

    Na QZ jest 108 osób:
    - 108 czytających

    Dołącz się ;-) >>

    Najnowsze artykuły


    Różności
    Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
    - Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

    Odżywianie
    Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
    Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

    Dziecinada
    Zabawa na zdrowie
    W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

    Zdrowie
    Jak trzymać pion?
    - bezinwazyjne badanie kręgosłupa

    Uroda
    Trądzik, nie taki młodzieńczy
    Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

    Seksolubnie
    Czy katolik może cieszyć się seksem?
    Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

    QZ.pl poleca
    Kompleksowe wzmacnianie
    W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

    Dobre rady
    Nie daj się alergii
    Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

    Design by Multimedia Image