Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Jedz w zielone

Jeśli zieleninę traktujesz jako dekoracyjny dodatek do potraw, to najwyższy czas zmienić to podejście. Nawet niewielka ilość rzeżuchy lub natki wzbogaca nasze menu w bezcenne składniki odżywcze.

Badania wykazały, że kolor pożywienia jest równie ważny jak zawartość substancji odżywczych. Ma bowiem wpływ na gospodarkę energetyczną organizmu. Barwniki roślinne biorą udział między innymi w transportowaniu tlenu, azotu oraz witamin. Wiosną szczególne znaczenie zyskuje kolor zielony. Tę barwę rośliny zawdzięczają chlorofilowi (z greckiego: chloros - zielony, phyllon - liść). Nazywany bywa on "słonecznym barwnikiem", bo absorbuje energię słoneczną. Choć nie do końca poznano jego znaczenie dla człowieka, przypuszcza się, że ma wpływ na czerwone krwinki, zwiększa odporność organizmu i chroni komórki przed szkodliwym wpływem wolnych rodników.

Rzeżucha
Ma ostry, orzeźwiający smak. Jako jedna z niewielu roślin zawiera duże ilości łatwo przyswajalnego jodu. Z tego powodu jest zalecana dla osób chorych na tarczycę. Także cukrzycy powinni sięgać po rzeżuchę, ponieważ zawiera cenny chrom, który współdziała z insuliną w regulowaniu poziomu glukozy we krwi. Jest ona też cennym źródłem żelaza, siarki, wapnia i witamin ? C, A, B3, PP, i E. Najlepiej zjadać ją na surowo ? na kanapkach i w surówkach. Rzeżuchy nie można jednak jeść zbyt dużo ? najlepiej łyżkę dziennie. Nadużywanie (ponad 3?5 łyżek dziennie) może spowodować zapalenie pęcherza moczowego. Rzeżuchę warto wyhodować z nasion. Najpierw pokrywamy dno talerzyka watą lub ligniną, kładziemy go spodem do góry na drugim talerzu. Watę zwilżamy obficie i wysiewamy wilgotne nasiona rzeżuchy. Wzejdą po 4?5 dniach, trzeba tylko zadbać, by podłoże było stale wilgotne.

Natka pietruszki
Jej walory znano już w starożytności, ale wówczas stosowano ją wyłącznie jako lek. Natka poprawia widzenie, zapobiega anemii i krzywicy. Ma też własności odtruwające organizm, "czyści krew", działa moczopędnie, usuwa nadmiar wody, regeneruje włosowate naczynia krwionośne. Łyżeczka natki dziennie zaspokaja nieomal wszystkie nasze potrzeby witaminowe. Zawiera bowiem najważniejsze minerały (wapń, magnez, żelazo, potas) oraz witaminy (A, C, PP, kwas foliowy), i to w dużych ilościach. Witamin B, E, D i K ma nieco mniej. Natka pietruszki ułatwia przyswajanie żelaza (nawet 2-4-krotnie) z innych produktów, zarówno roślinnych, jak i zwierzęcych. Warto ją stosować do wszelkiego rodzaju zup, drugich dań mięsnych i warzywnych, do surówek, sałatek i kanapek. Osoby ze schorzeniami nerek i kobiety w ciąży powinny ograniczyć spożycie natki do 2 łyżeczek dziennie.

Szczypiorek
Specyficzny smak i zapach nadają mu związki siarki, które mają lecznicze właściwości. Szczypiorek pobudza apetyt, ułatwia trawienie oraz ma lekkie działanie przeczyszczające. Zawiera karoten, kwas foliowy, witaminy C, B1, B2, a także potas, sód, wapń, magnez, fosfor, kwas krzemowy i chlor. Do spożycia można wykorzystywać nie tylko liście, ale również liliowe, zebrane w główki kwiaty, które kwitną w połowie lata. Dodaje się je do surówek, sałatek, potraw z jajek, past i serów.

Koper ogrodowy
Pierzaste gałązki kopru zawierają 0,5?1 proc. olejku eterycznego, który wpływa na lepsze wydzielanie soków żołądkowych, poprawia trawienie i przyswajanie pokarmów poprzez hamowanie rozwoju szkodliwych drobnoustrojów w jelitach, ponadto działa wiatropędnie. Koper jest bogaty w witaminę C i beta-karoten. Najlepiej komponuje się z zupami, ziemniakami, serami i rybami.

Szpinak
Zawiera prawie wszystkie witaminy - C, A, E, K oraz z grupy B, kwas foliowy, sporo jodu i żelaza, nieco manganu. Szpinak skutecznie zwalcza anemię, odciąża pracę serca, zapobiega krzywicy. Ma również działanie przeciwnowotworowe. Gotowanie powoduje utratę znacznej ilości cennego żelaza i kwasu foliowego. Młode listki lepiej więc jadać na surowo, np. w sałatkach. Jego jedyną wadą jest kwas szczawiowy, który hamuje wchłanianie wapnia i żelaza. Może się on łączyć z wapniem w nierozpuszczalne szczawiany, które przyczyniają się do tworzenia kamieni nerkowych i żółciowych. Dlatego nie powinny go jadać osoby z chorym żołądkiem, nerkami, ze skłonnościami do artretyzmu i reumatyzmu.

w internecie znalazła frezja

Artykuł dodany: 2008-03-16 11:27:25
Arukuł przysłany przez: frezja
Ilość komentarzy: 176
Ilość punktów: 77

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2008-12-14 11:58:12
dagmara0704: ja lubię pietruszkę, szpinak , rzodkiewkę :)

2008-11-14 16:55:44
Marcia_Marcia: zielenina xd

2008-11-10 12:47:44
kasiunia: nie lubie pietruszki dla mnie moglaby nie istniec

2008-09-20 19:01:46
sigma121: suszona wogóle mi nie smakuje. ja zawsze mrożę sobie na zimę

2008-08-21 21:00:15
kasiunia: ale zima ciezko o swieza i trzeba sie zadowolic suszona

2008-08-20 18:37:11
elabutela: penwie ze tak

2008-08-18 21:00:58
rafal.b19: ale 100 razy lepsza jest świeża pietruszka od suszonej

2008-07-24 15:02:23
kasiunia: nie lubie pietruszki za to teraz jest pora na koperek ktorego dozu uzywamy

2008-07-16 17:52:35
sm: strasznie dużo używam zielonej pietruszki jest świetnym dodatkiem do wielu potraw

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 107 osób:
- 107 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image