Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Kapuściane głowy

Żeglarzy chroniła przed szkorbutem. W Egipcie wystawiono jej nawet świątynię. W medycynie ludowej wiedzie prym wśród warzyw leczniczych. Współczesna nauka potwierdza jej cenne właściwości.

Utarło się przeświadczenie, że kapusty nie powinni jeść ludzie cierpiący na zaburzenia pracy żołądka czy jelit, bo jest ciężkostrawna i powoduje wzdęcia. Owszem, jest ciężkostrawna, gdy dodamy do niej mięso i tłuszcze zwierzęce, ale jeśli umiejętnie ją przyrządzimy (np. z ułatwiającym trawienie kminkiem, majerankiem czy koperkiem), będzie miała dobroczynny wpływ na nasz układ pokarmowy. Podobnie działa kapusta kiszona, zawdzięczająca swój smak fermentacji, w której biorą udział żywe kultury bakterii. Poprawiają one trawienie i dostarczają witamin z grupy B. Kapusty kiszonej nie należy płukać, bo to niszczy cenny kwas mlekowy i enzymy, dzięki którym łatwiej trawimy tłuszcze.

Kapusta wzmacnia odporność organizmu. Dzięki niej lepiej radzimy sobie z infekcjami, kaszlem czy grypą. Zielone odmiany kapusty są szczególnie bogate w witaminy C i K, zawierają też sporo witaminy E i potasu, a oprócz tego beta-karoten, błonnik, kwas foliowy i witaminę B1 oraz substancje mineralne: siarkę, krzem, magnez, wapń, miedź, jod. Obecność chlorofilu, żelaza, miedzi i magnezu sprawia, że kapusta jest znakomitym środkiem przeciw niedokrwistości, a znajdująca się w niej siarka działa antyseptycznie na drogi oddechowe. Lecznicze właściwości ma niezależnie od tego, w jakiej postaci ją zjadamy. Najlepsza jest jednak kapusta surowa, gdyż podczas gotowania traci wiele cennych składników (np. witaminę C). Najwięcej składników odżywczych mają jej zewnętrzne liście. Kapusta spożywana na surowo wyściela błonę śluzową przewodu pokarmowego kleistymi substancjami i przynosi ulgę w chorobie wrzodowej, zgadze, nieżytach, wrzodziejącym zapaleniu jelit. Regularne jedzenie kapusty likwiduje zaparcia. Jest zalecana diabetykom, ponieważ obniża poziom cukru we krwi. Świeży sok z kapusty łagodzi dolegliwości skórne, m.in. odmrożenia, oparzenia, trądzik, liszaje, egzemy. Specjaliści od medycyny naturalnej uważają, że aby w pełni odczuć dobroczynne działanie kapusty, należy pić około litra surowego soku przez co najmniej 8 dni (niestety, nadmiar kapusty może hamować wchłanianie żelaza przez organizm).

Cenne związki występują także w warzywach z rodziny kapustnych: brokułach, brukselce, kalarepie, kalafiorze, jarmużu. Brukselka i brokuły mają sporo kwasu foliowego. Brukselka jest bogata w witaminę C i beta-karoten. Dobrym źródłem beta-karotenu są też brokuły. Zawierają ponadto żelazo oraz potas, ale głównie dużo witaminy C. 100-gramowa porcja podgotowanych brokułów zaspokaja połowę naszego dziennego zapotrzebowania na tę witaminę (ciemniejsze kwiaty są pod tym względem cenniejsze). Porcja surowego kalafiora tej samej wielkości ma więcej witaminy C, niż wynosi dzienna norma, a podgotowana zapewni nam ponad połowę zalecanej dawki. Minusem kalafiora jest powodowanie wzdęć, do czego przyczynia się rozkład zawartej w nim celulozy przez mikroflorę jelit. Ale kalafiorowy błonnik jest cenny - obniża poziom cholesterolu we krwi, chroni też przed zaparciami. Dość dobrym źródłem błonnika jest kalarepa, która także zawiera sporo witaminy C i potasu regulującego ciśnienie krwi. Jeszcze rzadziej niż kalarepę czy brukselkę na naszych stołach można spotkać jarmuż, jedno z warzyw najbogatszych w wapń w łatwo przyswajalnej postaci. Zawiera również sporo kwasu foliowego i żelaza. Ponadto jarmuż jest doskonałym źródłem dwóch przeciwutleniaczy: witaminy C i beta-karotenu. W 100-gramowej porcji znajduje się ponad trzy czwarte zalecanej dziennej dawki witaminy A i prawie podwójna dawka witaminy C.

Dobra na okłady
Na spuchnięte kolano najlepsze są okłady ze świeżych liści (im świeższych, tym lepiej). Łagodzą ból, działają antyseptycznie i leczniczo, usuwając ze skóry toksyny. Dlatego leczą również oparzenia, odmrożenia, wrzody, czyraki, pęcherze, opryszczkę, półpasiec i trudno gojące się rany. Są doskonałym antidotum na ukąszenia owadów. Kiedy dokucza nam katar, kaszel lub zachorujemy na zapalenie oskrzeli, warto przykładać liście na klatkę piersiową, szyję, łopatki. Szybciej pokonamy te dolegliwości. Kapuściane okłady stawów łagodzą ból towarzyszący chorobom reumatycznym. Ponieważ liście położone na skórę nóg zmniejszają przekrwienie, aktywizują krwiobieg, oczyszczają naczynia włosowate, stosuje się je przy żylakach i zapaleniu tętnic. Liście kapuściane łagodzą bóle zębów i nerwu twarzowego, ból głowy, a także migrenę.
w internecie znalazla frezja.

Artykuł dodany: 2008-05-25 01:48:03
Arukuł przysłany przez: frezja
Ilość komentarzy: 98
Ilość punktów: 62

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2008-12-13 16:45:03
dagmara0704: ale świetne zdjęcie :) ja lubię bardzo kapustę pekińską

2008-11-30 18:02:25
Ewa: Charsznica to kapusciana stolica Polski

2008-11-14 15:53:47
Marcia_Marcia: fajny obrazek w tym temacie xd

2008-10-29 10:27:00
kasiunia: ja tez wlasnie skonczylam jesc

2008-10-23 07:39:14
mrowka: uwielbiam bigos z kwasnej kapusty

2008-09-13 19:09:55
puncowianka: ja wole z kwasnej ale robie ze slodkiej bo reszta domownikow woli slodka

2008-08-22 21:40:21
dorcca4321 : przeważnie bigos robię ze słodkiej kapusty

2008-08-22 15:58:48
bozia: takiego to jeszcze nie jadłam:)

2008-08-22 15:55:54
p4sqdk4: ostatnio bigosik na slodko robilismy;)) mniammm

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 110 osób:
- 110 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image