Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Dieta na upał

W ciepłe dni organizm sam broni się przed zbędnymi kaloriami.

Po zjedzeniu ciężko strawnego obfitego posiłku jesteś ociężała, senna. A zbędne kalorie odkładają się w postaci dodatkowych kilogramów i utrudniają ważne podczas aktywności ruchowej chłodzenie organizmu. Jedz więc więcej pieczywa, makaronów, kasz z grubego przemiału, warzyw, ryb, a mięsa niewiele, by zachować dobre samopoczucie, sprawność intelektualną oraz kondycję fizyczną.

Białko
Stanowi jedynie zapasowe źródło energii, na wypadek gdyby skończyły się węglowodany. Nadmiar białka organizm magazynuje w postaci dodatkowych kilogramów, dlatego należy je spożywać tylko w niewielkich ilościach. Źródłem białka w diecie są produkty pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Lepsze jest białko roślinne, nie zawiera tłuszczu, a ma dużo błonnika (zwłaszcza rośliny strączkowe, np. fasola, groch, soja). Wybieraj chude mleko i jego przetwory (0,5 proc.). Mięso jest nam potrzebne, jednak w niewielkich ilościach. Dostarcza białka, ale też dużo nasyconych kwasów tłuszczowych i kalorii. Najmniej ich w cielęcinie i mięsie drobiowym. Wołowina, choć bogata w witaminę B12 i A, cynk i żelazo, ma wiele nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu. Wieprzowina dostarcza dużo białka i najlepiej przyswajalne żelazo, ale jest kaloryczna i ciężkostrawna. Dlatego mięso wołowe lub wieprzowe powinniśmy jeść raz w tygodniu. W pozostałe dni zastąp je białym mięsem albo rybami.

Warzywa i owoce

Trzeba je jeść, zwłaszcza w sezonie, bo są skarbnicą witamin, soli mineralnych, skrobi (rośliny strączkowe) i błonnika. Warzywa i owoce to niezastąpione źródło antyoksydantów, czyli witamin C i E, beta-karotenu (prowitaminy A), które zwalczają wolne rodniki, chroniąc przed chorobami cywilizacyjnymi i nadając skórze młody wygląd. Witaminę C znajdziesz w brokułach, kapuście, papryce, szpinaku, natce pietruszki, porzeczkach, truskawkach i owocach cytrusowych. Źródłem beta-karotenu jest marchew, kabaczek, brzoskwinie, morele. Dużo witaminy E zawiera botwina, dynia, brukselka, biała kapusta. Warzywa jedz do każdego posiłku. Są niskokaloryczne, dlatego można po nie sięgać bez ograniczeń. Większość owoców też można jeść do woli. Wyjątek stanowią winogrona, mandarynki, czereśnie, banany i awokado, ponieważ dostarczają sporo kalorii. Warzywa i owoce najlepiej jeść na surowo albo w postaci soku. Wypicie trzech szklanek różnych soków dziennie daje niemal tyle samo korzyści co zjedzenie 1,5 kg owoców i warzyw.

Węglowodany

Głównym źródłem energii powinny być węglowodany złożone (50–60 proc.), które wolno się wchłaniają i długo zapewniają uczucie sytości. Ich zaletą jest również to, że zawierają dużo błonnika, wartościowe białko roślinne, witaminy z grupy B, witaminę E i prowitaminę A, mają mało kalorii i tłuszczu. Błonnik roślinny poprawia trawienie, zapobiega rakowi jelita grubego, chorobom serca i cukrzycy, wiąże metale ciężkie, oczyszczając organizm z toksyn. Węglowodany złożone znajdziesz w pieczywie z grubego przemiału, gruboziarnistych kaszach i makaronach, ziarnach, ziemniakach, warzywach. Są zdrowe i nie tuczą, pod warunkiem że się je spożywa w rozsądnych ilościach. Zjedz np. makaron z sosem z pomidorów zamiast mięsnego. Nie wolno dobrych węglowodanów złożonych mylić ze złymi węglowodanami prostymi, które szybko dostają się do krwi i szybko spalają. Są one w produktach zawierających cukier i słodkich owocach, których powinniśmy jeść jak najmniej.

Tłuszcze

Powinny dostarczać 25–35 proc. energii. Bronią przed zimnem i umożliwiają transport witamin A, D, E i K. Problem w tym, że powinny to być tłuszcze nienasycone. Zapobiegają miażdżycy, chorobom serca i układu krążenia, a dzięki zawartości witaminy E nadają skórze młody wygląd. Ich źródłem jest oliwa i inne oleje, zwłaszcza rzepakowy, a także ryby morskie – ich tłuszcz (tran) składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych, głównie omega-3, które wykazują działanie przeciwkrzepliwe, ułatwiają wchłanianie wapnia i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Kwasy tłuszczowe nasycone, które znajdują się w mięsie, wędlinach, nabiale, nie powinny dostarczać więcej niż 6–7 proc. energii. Powodują wzrost stężenia cholesterolu, sprzyjają miażdżycy.

Woda

Jest niezbędna do wszystkich przemian metabolicznych, rozpuszcza sole mineralne i witaminy, oczyszcza organizm z toksyn, reguluje temperaturę. Mimo że odgrywa tak ważną rolę, organizm nie jest w stanie jej magazynować. Dlatego powinno się wypijać dziennie 2 l napojów. Ale podczas jazdy na rowerze, joggingu, spaceru czy innych ćwiczeń, kiedy się pocisz, organizm traci więcej wody, dlatego trzeba na bieżąco uzupełniać płyny. Na odwodnienie są narażone zwłaszcza osoby starsze, ponieważ w ich organizmie jest z reguły mniej wody. Zawsze należy mieć przy sobie niegazowaną wodę i popijać po kilka łyków, nie czekając, aż poczujesz pragnienie. Wody bez bąbelków lepiej gaszą pragnienie niż gazowane. Dwutlenek węgla uciska ścianki przewodu pokarmowego i daje złudzenie wypełnienia, choć organizm nie został jeszcze nawodniony.

w internecie poszukala frezja.

Artykuł dodany: 2008-07-06 02:15:06
Arukuł przysłany przez: frezja
Ilość komentarzy: 176
Ilość punktów: 110

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-07-21 22:52:24
girl_86: racja, jak upał na dworze to aż odechciewa się jeść!!

2009-07-21 21:35:42
minia: ja też w upał nie mam ochoty na jedzenie

2009-07-21 21:34:30
czarna_kobyla: a jest tak gorąco że nie chce się jeść

2009-02-26 11:08:09
maaddzziiaa: Ja w lato staram się pić dużo wody.

2008-12-13 16:08:03
dagmara0704: angorka - ja też nie piję bardzo dużo wody ...

2008-12-02 00:47:42
jerzyk: latem sie malo je wiecej sie pije , lody odchodza i napoje wyskokowe tez .

2008-11-30 17:59:14
Ewa: daleko nam do upalow (-:

2008-11-14 14:40:11
Marcia_Marcia: po co mi dieta xdd

2008-11-08 14:13:38
kasiunia: arbuz latem jest najlepszy

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 108 osób:
- 108 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image