Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Posiłek nasz powszedni

Nie da się ukryć – nie jesteśmy społeczeństwem, które przykłada wagę do tego, czym żywi się w pracy. Tylko co piąty z nas je prawdziwy obiad, reszta zadowala się czymś innym. Na przeciętnym polskim biurku królują mało pożywne, niezdrowe, a często także niesmaczne posiłki.

Warto pomyśleć w pierwszej kolejności o tym, że nasz dzień zaczyna się zaraz po wstaniu z łóżka, zatem jeszcze w domu, a nie po przekroczeniu progu firmy. Najważniejsze jest więc sycące śniadanie, które pomoże zapomnieć o głodzie na kilka godzin.

Pierwszym czynnikiem kształtującym nasze nawyki żywieniowe jest zawód i miejsce pracy. Każda praca ma swoją specyfikę, różne wymagania wobec pracowników, a co za tym idzie, absorbuje mniej lub bardziej, umożliwiając zjedzenie porządnego posiłku bądź utrudniając spożycie czegokolwiek.

Na najlepszej pozycji są pracownicy biurowi, którzy nie mają bezpośredniego kontaktu z klientem, a więc sami dysponują swoim czasem. Taki tryb pracy umożliwia wyjście na prawdziwy obiad, które akceptuje większość dużych firm. To, gdzie się wtedy udajemy, zależy już wyłącznie od upodobań – pobliska pizzeria, bar z domowymi potrawami, tańsza restauracja. Jeśli w miejscu pracy jest bar, często korzystamy z jego oferty, nawet jeśli ceny są dość wysokie. Rzadko kiedy pamiętamy jednak o zasadach zachowania ostrożności podczas korzystania z takich barów i zamawiamy np. gołąbki, które jeszcze wczoraj były pulpetami. Dietetycy, a przede wszystkim lekarze przestrzegają: uważajmy na to, co jemy.

Ważne jest również to, że w jednym dniu jest czas na jeden i tylko jeden obiad. Jeśli w pracy zjedliśmy porządny lunch, w domu nie ma potrzeby przygotowywania obiadu. Jeśli w pracy jemy coś lekkiego – na obiad będzie czas w domu.

U pracowników obsługujących klienta sytuacja przedstawia się zupełnie inaczej. W codziennym menu króluje jedzenie na telefon: od chińszczyzny przez pizzę po zwyczajne dania obiadowe. Wszystko to zwykle kosztuje każdego dnia minimalnie 12 złotych dziennie, ale nie wymaga poświęcenia na przygotowanie obiadu ani minuty. Szybkie i wygodne, jednak nie zawsze dobre. Dania na zamówienie są zwykle standardowe, mało wymyślne i przygotowywane z myślą raczej o jakości niż ilości, a to wszystko odbija się na wartości odżywczej i smaku.

Jeśli mamy już dość jedzenia na telefon, zabieramy z domu kanapki. Zwykle wszystko dopełniamy jogurtem. Na biurkach pań obok jogurtów często znajduje się chrupkie pieczywo i batoniki wedle upodobań – dietetyczne ze zbożami albo te pełne, czekoladowe.

Do standardowo popełnianych błędów należy zapominanie, że cokolwiek zjemy, liczy się to do bilansu dnia. Pączek to nie zapychacz, tylko posiłek!

Wielu pracowników zadowala się niezawodnym wypełniaczem, który zastępuje obiad, deser i jeszcze dodaje energii – mowa o żelaznej pozycji w menu, czyli kawie. Spora część z nas przyznaje się do tego, że w pracy pije jedynie kawę, nie zatrzymując się wcale na jednej, co nie jest zdrowe. Niestety, herbata wcale nie jest lepszym wyjściem – podobnie jak kawa, ma właściwości odwadniające organizm. Dlatego tego rodzaju napoje nie mogą być jedynymi płynami spożywanymi w ciągu dnia. Jeśli trudno nam przeżyć bez kawy, warto chociaż dolać do niej mleka, które jest źródłem wapnia. Koniecznie przestrzegajmy też zasady, że dwie kawy dziennie to zdrowotne maksimum.

Plan na posiłek

Mimo że w pracy spędzamy jedną trzecią każdego dnia, a więc znaczną część życia, nie traktujemy jedzenia poważnie. Powinniśmy natomiast być świadomi, że odżywianie w pracy jest bardzo ważne. Nie wystarczy zjeść cokolwiek, by nie czuć głodu. Należy też unikać wielu produktów, takich jak na przykład napoje gazowane czy słodycze, które zawierają puste kalorie będące wrogiem zwłaszcza osób pracujących na siedząco.

Kupując gotowe jedzenie, zwracajmy uwagę na skład – dokładnie tak, jak robimy to, kupując jedzenie do domu.

Najważniejsze jest planowanie. Już dzisiaj pomyślmy o tym, co zjemy w pracy jutro. Nie warto kupować byle czego na ostatnią chwilę, lepiej zaplanować jadłospis obiadów zabieranych z domu albo produktów gotowych do spożycia w pracy. Jeśli decydujemy się coś zamówić, zamówmy obiad sycący i wartościowy. Przede wszystkim pamiętajmy, że brak czasu w pracy nie jest wymówką, by zapominać o tak ważnym aspekcie życia, jakim jest żywienie.

źródło:http://kuchnia.wp.pl

znalazła sarna

Artykuł dodany: 2008-07-27 01:46:14
Arukuł przysłany przez: sarna
Ilość komentarzy: 116
Ilość punktów: 57

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-02-26 22:40:03
aska1984: ja sałatki rbie zwykle w weekend, ta kto zawsze cos szybkiego sie je:/

2008-12-13 15:58:19
dagmara0704: bardzo lubię sałatki owocowe - z naprawdę różnych owoców

2008-12-13 12:07:41
Ewa: ja dzis jadlam cebulke duszona zeby mi w pewien sposob na grype pomogla

2008-11-30 20:57:37
jerzyk: owoce warzywa sa cenne w zywieniu .

2008-11-30 18:01:48
Ewa: jedzmy z glowa to bedziemy zdrowi

2008-11-14 20:07:35
kasiunia: byle tylko miec na niepieniadze

2008-11-14 14:37:33
Marcia_Marcia: ja tez lubie owoce

2008-11-08 14:15:37
kasiunia: sigma ja tez moge je jesc stale

2008-10-06 20:33:35
sigma121: ja lubię, zajadam sie nimi do woli. to moja druga słabość, po słodyczach

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 107 osób:
- 107 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image