Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Chłodniki

Gdy żar leje się z nieba, nie masz apetytu. Ale przecież jeść trzeba! Proponujemy coś, co cię orzeźwi, doda energii i nie obciąży żołądka: chłodnik. Jest pyszny, zdrowy i łatwy do przygotowania.

Tadeusza, bohatera epopei Adama Mickiewicza, po powrocie do rodzinnego domu przywitano wieczerzą, która rozpoczęła się od chołodźca litewskiego, ulubionego letniego dania polskiej szlachty. Stara, XIX-wieczna receptura rózni się jednak od tych współczesnych. Jest w niej, oprócz botwiny, mnóstwo pokrojonej pieczeni cielęcej, rozdrobnionej ryby, szparagów i szyjki rakowe. Chłodniki przyrządzano także na bazie kwasu chlebowego, bulionu, kwasu buraczanego, a nawet piwa. Dziś zaś najczęsciej jest to baza mleczna – jogurt czy kefir.

Dlaczego warto je jeść?

Są nie tylko smakowite, ale przede wszystkim bardzo zdrowe, zwłaszcza przyrządzone z surowych warzyw i owoców. Dzięki zawartym w nich witaminom i minerałom chłodniki wzmacniają odporność organizmu, regenerują i utrzymują w świetnej kondycji fizycznej. Mają także korzystny wpływ na urode – poprawiają stan cery, włosów, zebów i paznokci. Chłodniki są niskokaloryczne, pozwalają więc utrzymać zgrabną figurę. Są jednak bardzo sycące, bo zawierają ogromne ilości błonnika. Chłodniki znakomicie... chłodzą, pomagają przetrwać najwieksze upały. Orzeźwiają, skutecznie gaszą pragnienie i uzupełniają niedobory płynów w organizmie. Ich przygotowanie zajmuje niewiele czasu, a przy tym nie wymaga specjalnych umiejętności kulinarnych.

Najpierw wybierz bazę

Możesz dowolnie łączyć składniki i ich proporcje, zmieniając za każdym razem smak chłodnika. Najważniejsze, by produkty były swieże i mocno schłodzone. Charakter chłodnikowi nadają dodatki – owoce lub warzywa, ale o smaku decyduje baza: mleczna, bulion lub kwas.

Przetwory mleczne: Chłodniki mleczne są dobrym źródłem białka. Mozna je przyrządzić z mleka zsiadłego lub acydofilnego (białko w mleku zakwaszonym jest łatwo przyswajane przez organizm). Pyszne są też chłodniki z kefiru, jogurtu naturalnego, maślanki, serwatki. Jogurt zawiera fosfor, magnez, witaminy A, C, B1, B2, niacyne) oraz bogactwo wapnia, który chroni przed osteoporozą. Po taki chłodnik powinny sięgać osoby po kuracji antybiotykowej – jogurt pomaga odtworzyc florę bakteryjną organizmu. Natomiast tym, którzy uskarżają sie na dolegliwości żołądkowe, pomoże wyleczyć niestrawność, wzdęcia, zaparcia. Napoje pochodzące z fermentacji mleka zawierają także żywe kultury bakterii, które usprawniają trawienie i ułatwiają przyswajanie cennych składników odżywczych. Aby jogurt naturalny zamienił sie w chłodnik, wystarczy dorzucić do niego swieże warzywa i zioła albo owoce i słodkie przyprawy. To dobra alternatywa dla małego niejadka – warto wykorzystać słabość malca do deserów i podać mu chłodnik na słodko. Wystarczy tylko zmiksowac mleko acydofilne, kefir lub maślankę z dowolnymi swieżymi owocami. Ze wzgledu na wapń taki chłodnik warto podawać dziecku w okresie intensywnego wzrostu.

Buliony i wywary: Najczesciej robimy buliony mięsne, ale do chłodnika lepszy jest wywar warzywny. Chociaż jarzyny podczas gotowania tracą wiele witamin i minerałów, to spora część zostaje w wodzie – warto wiec wykorzystać ją jako bazę do chłodnika. Bulion jest bardzo łatwy do przygotowania, bo gotuje się...sam. Do wody wrzuć tylko pęczek włoszczyzny, kilka ziaren pieprzu, ziela angielskiego, listek laurowy i gotuj na wolnym ogniu 20–30 minut. Później usuń warzywa łyżką cedzakową albo przelej bulion przez sito i odstaw, żeby wystygł. Aby zaoszczedzić sobie pracy, możesz ugotować go więcej i zamrozić. Im mniej wody użyjesz, tym wywar bedzie bardziej esencjonalny. Taki bulion idealnie oczyszcza cały organizm, usuwa toksyny i na dodatek przyśpiesza przemianę materii. Chłodniki na bazie bulionu to również doskonała propozycja dla tych, którzy wolą wytrawny smak potraw. Do wywaru można dodać odrobinę oliwy (najlepiej z pierwszego tłoczenia na zimno). Ma ona dobroczynny wpływ na układ krążenia– zawiera cenne kwasy tłuszczowe i przeciwutleniacze, które obniżają ciśnienie krwi. Do tego działa jak najlepszy kosmetyk – poprawia wygląd skóry, włosów, paznokci.

Kwasy i zakwasy: Nadają chłodnikom zdecydowany smak. Kwas buraczany kupisz w sklepie, możesz też zrobić go samodzielnie. Polecany jest szczególnie osobom osłabionym, wzmacnia odporność i dodaje energii. Stymuluje pracę wątroby oraz nerek, poprawia morfologię krwi. Kisząc buraki (przepis w ramce obok), nie zapomnij o czosnku. Nie tylko dla smaku, ale tez dla zdrowia. Udowodniono, ze zwieksza on odpornosc, pomaga rozprawić się ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu i wolnymi rodnikami, które przyspieszają starzenie się skóry i powodują wiele chorób. Ułatwia także utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi. Jeśli chłodnik na buraczanym zakwasie przyprawisz majerankiem i pieprzem, „podkrecą” one metabolizm organizmu i spowodują szybsze spalanie kalorii. A może spróbujesz okroszki – rosyjskiego chłodnika na kwasie chlebowym
Dodaje sie do niego drobno pokrojone chude mieso, ogórki, jajka, posiekany szczypiorek, doprawia smietaną i podaje z... lodem.

Dodatki

Owoce to samo zdrowie! Jagody, jeżyny i borówki zawierają mnóstwo witaminy E. Znajduje się w nich dużo likopenu, który poprawia wzrok i chroni organizm m.in. przed nowotworami, chorobami serca. Owoce (tak jak i warzywa) to również źródło kwasu foliowego, który obniża poziom złego cholesterolu, reguluje cukier we krwi i wzmacnia serce. Zapobiega także występowaniu wad rozwojowych u płodu, dlatego jest szczególnie polecany kobietom w ciaży lub planującym potomstwo.
Owoce, zwłaszcza jagodowe, zawierają też substancje, które spowalniają proces starzenia i poprawiają pamięć, zmniejszając ryzyko wystapienia choroby Alzheimera. Porcja (125 g) czarnych jagód dostarcza tyle przeciwutleniaczy co 5 średnich jabłek! Taka sama porcja truskawek pokrywa dzienne zapotrzebowani dorosłego człowieka na witaminę C, zaś jeżyn na mangan, a malin na jedną trzecią dziennego zapotrzebowania na niacyne. Owoce warto łączyć, pogłębisz w ten sposób smak chłodnika. Do tego dołóz odrobinę cukru (najlepiej trzcinowego), cynamonu, wanilii, a jako dodatek groszek ptysiowy lub drobny makaron. Jeżeli twoje dziecko nie toleruje mleka ani jego przetworów, możesz przygotować mu chłodnik z przetartych owoców lub swieżego soku owocowego. A do niego podaj biszkopty, suche wafle albo gofry.

Warzywa można jeść do woli, bo mają mało kalorii (pomidor 21 kcal, ogórek 10, marchewka 9 kcal), za to dużo błonnika i witamin. Botwinka i buraki sź zródłem witamin: A, C, PP, B1, B2 oraz wielu minerałów, m.in wapnia, fosforu, żelaza. Te ostatnie znajdziesz także w rzodkiewce, która dodatkowo dostarczy ci potasu, magnezu i manganu. Ogórki mają trochę witaminy K zwiększajacej krzepliwość krwi. Świeże zioła dodane do zupy pobudzą wydzielanie soków trawiennych. Ogórkowe chłodniki świetnie smakują z dodatkiem koperku, kolendry, mięty, szczypiorku, a pomidorowe są lepsze z oregano, bazylią, tymiankiem. Jeżeli chłodnik ma byc głównym daniem obiadowym, włóz do niego pokrojone w cwiartki jajko na twardo i podaj z młodymi ziemniakami.

W kuchni sródziemnomorskiej króluje gazpacho, czyli słynna na cały świat zupa pomidorowa na zimno. Zajadają się nią szczególnie Hiszpanie i Włosi. Nic dziwnego – jest lekka, sycąca i bardzo zdrowa. Swieże pomidory mają wiele witamin i minerałów: A, B1, B2, C, PP, sód, wapn, potas, żelazo, miedź. Zawierają też likopen, który chroni przed chorobami serca i rakiem, opóźnia efekt starzenia. Hiszpanie – podczas miksowania – dodają do zupy czerstwy chleb, żeby chłodnik stał sie lekko kwaskowy, odpowiednio gęsty i aromatyczny. Taki chłodnik można też przygotować z innych warzyw: marchewki, pietruszki, dyni i podać z groszkiem ptysiowym lub grzankami. Wystarczy tylko uruchomić wyobraźnię!

Chłodnik marchewkowy

Marchew pokrój w plasterki. Dymkę obierz i posiekaj. Natkę opłucz, otrzep z wody.

Kilka listków odłóż, pozostałe zmiksuj z marchewką i dymką, dolewając stopniowo bulion ( drobiowy można zastąpić warzywnym ) oraz sok z pomarańczy.

Zmiksowany chłodnik odstaw do lodówki na co najmniej godzinę. Przypraw i udekoruj listkami natki.

w internecie znalazła frezja.


Artykuł dodany: 2008-08-03 01:54:16
Arukuł przysłany przez: frezja
Ilość komentarzy: 81
Ilość punktów: 33

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-02-26 22:31:41
aska1984: tyle tylko ze zimna zupa:)

2008-12-13 15:55:40
dagmara0704: eee - dlaczego ? napewno nie jest złe...

2008-11-28 16:57:52
kasiunia: zgadzam sie

2008-11-14 14:35:08
Marcia_Marcia: fuuuuuuuuuuuuuuuujjj

2008-11-08 12:47:47
kasiunia: ja nie zjadlabym czegos co ma taki kolor i sie nazywa zupa

2008-10-21 23:58:49
MonikaMonika: chciała bym zrobić kiedyś takiego koloru jak na zdjęciu.. jadłam taki raz w zyciu

2008-10-16 14:44:02
Angorka: Niestety takiego typowego chłodnika jeszcze nie jadłam, ale latem uwielbiam zsiadłe mleko, z pokorojonymi pomidorkami i świeżym koperkiem- porzdanie schłodzone. A czy zupy owocowe, typu wisniowa, czy jagodowa, to są chłodniki ????

2008-09-10 12:01:59
nokia: a ja nie jadłam jeszcze nigdy

2008-09-10 11:58:44
agataloc: latem zawsze jem chłodnik z wisni, makaronu, mleka i śmietany

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 104 osoby:
- 104 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image