Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Kuchnia bogata w foliany

Sprawdź, jak najskuteczniej zwiększyć ilość kwasu foliowego w diecie.

Organizm nie potrafi wytwarzać kwasu foliowego i dlatego musi być on dostarczany z pożywieniem oraz w formie preparatów farmakologicznych. Tylko tak możesz zmniejszyć ryzyko jego niedoboru.
Proste sposoby na zwiększenie ilości folianów w diecie

* Jedz dużo warzyw i owoców. Nawet 5-10 porcji dziennie. To najlepsze źródło folianów. Nie zapominaj też o pełnoziarnistym pieczywie, płatkach śniadaniowych, szczególnie tych wzbogaconych kwasem foliowym.

* Kwas foliowy jest wrażliwy na działanie wysokiej temperatury i światła. Dlatego przechowuj jedzenie szczelnie opakowane, unikaj zbytniego krojenia i siekania, nie trzymaj surówek i sałatek na słońcu, warzywa gotuj jak najkrócej w minimalnej ilości wody (ponieważ do gotującej wody może przejść nawet ponad 90% kwasu foliowego, nie wylewaj jej, tylko wykorzystaj do przygotowania np. sosu).

* Stosuj codzienną suplementację kwasu foliowego ? jeśli nie jesteś w ciąży 0,4 mg/dobę, w okresie ciąży dawkę ustala lekarz.

O czym warto pamiętać?

Im więcej naturalnych folianów znajdzie się w Twojej diecie tym zdrowiej. Dlatego do każdego posiłku pij szklankę soku pomarańczowego. Jedz sałaty o ciemno zabarwionych liściach oraz szpinak. Zrezygnuj natomiast z sałaty lodowej i kapusty pekińskiej, cenniejsze od nich są kalarepka i kapusta włoska. Do posiłków dodawaj gotowane na parze: fasolę, brokuły, brukselkę, a zupy i gotowe dania udekoruj np. szpinakiem czy zielonymi listkami ziół. Sięgnij po masło orzechowe - nałóż je na plasterki jabłka lub pokrojonego na patyczki selera. Pamiętaj również o jajkach - możesz je jeść w każdej postaci, jaką wymyślisz!


Sałatka szpinakowo-pomarańczowa

* Składniki (4 porcje): 300 g porwanych liści świeżego szpinaku, mandarynka, cząstki pomarańczy, posiekana czerwona cebula, 1/2 szklanki pokruszonych orzechów
* Sos: 2 łyżki octu balsamicznego, 1/2 szklanki soku pomarańczowego, 2 łyżki oliwy

Wymieszaj składniki i dodaj sos.
Wartość odżywcza 1 porcji: 132 kcal, 7,7 g tłuszczu, 0,1 mg folianów, 70 mg wapnia, 1,7 mg żelaza

Warzywa na gorąco

* Składniki (4 porcje): 2 łyżki oliwy, pokrojone na małe kawałeczki marchewki, szparagi, brokuły (4 różyczki), kalafior (lub inne warzywa, które lubisz), 1/2 szklanki wody, 2 łyżeczki sosu sojowego o obniżonej zawartości sodu, łyżeczka mąki kukurydzianej, pieprz do smaku

Na dużej patelni lub w woku rozgrzej oliwę. Wrzuć warzywa, duś je na dużym ogniu, mieszając, przez ok. 2 minuty. Dodaj ? wody, zmniejsz ogień na średni i gotuj pod przykryciem 3 minuty. W tym czasie na małej patelni zmieszaj sos sojowy, mąkę i resztę wody, całość doprowadź do wrzenia. Następnie połącz sos z warzywami i gotuj na dużym ogniu, mieszając. Na zakończenie dodaj pieprz. Podawaj z ryżem lub makaronem.
Wartość odżywcza 1 porcji: 320 kcal, 8 g tłuszczu, 0,085 mg folianów, 88 mg wapnia, 3 mg żelaza

Humus

* Składniki (6 porcji): 100 g ugotowanej soczewicy, 1/2 szklanki pasty Tahiti (pasta sezamowa), 2 zgniecione ząbki czosnku, łyżeczka oliwy z oliwek, 1/4 szklanki soku z cytryny, ? szklanki gorącej wody, łyżeczka posiekanej świeżej kolendry, 1/2łyżeczki kminu, 1/2 łyżeczki pieprzu cayenne, świeżo zmielony pieprz do smaku, listki szpinaku, natka pietruszki

Wymieszaj wszystko w blenderze (ma powstać jednolita masa). Następnie dodaj świeżą natkę pietruszki i szpinak. Jedz z chlebem pita.
Wartość odżywcza 1 porcji: 184 kcal, 7,3 g tłuszczu, 0,074 mg folianów, 79 mg wapnia, 2,4 mg żelaza

w internecie poszukala frezja

Artykuł dodany: 2008-08-25 01:15:50
Arukuł przysłany przez: frezja
Ilość komentarzy: 76
Ilość punktów: 54

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-02-26 22:27:46
aska1984: ja tez:) ostatnio mam smaki jakbym w ciąży była hehe:)

2008-12-13 19:51:20
Ewa: Warzywa na gorąco to bym zjadla

2008-12-13 15:44:32
dagmara0704: jahathor - uwielbiam szpinak i mogłabym go jeść i jeść z jajkiem

2008-11-10 12:54:38
kasiunia: tez tak mam posmakuje cos nie smakuje mi i juz tego nie zjem wiecej

2008-11-08 14:58:39
acia123: jasne że nie ja próbuje wszystkiego co nowe ale jak nie zasmakuje to juz więcej nie jem...

2008-11-08 14:53:01
minia: ja nie lubię też wielu rzeczy ale nie wszystko trzeba lubieć

2008-11-08 14:50:50
kasiunia: ludzie jedza rozne rzeczy

2008-10-29 23:42:07
frezja: ooo cos nowego ...z mandarynka ..

2008-10-29 09:34:47
kasiunia: kazdy ma swoje smaki ja tez nie lubie wielu rzeczy

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 107 osób:
- 107 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image