Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Aby spokój był

Jesteś wciąż rozdrażniona i byle drobiazg spędza Ci sen z powiek? Pomoże ci dieta, która działa lepiej niż uspokajające leki.

Zanim sięgniesz do apteczki po uspokajające kropelki lub poprosisz lekarza o receptę na proszki nasenne, spróbuj pomóc sobie sama. W swojej kuchni znajdziesz produkty, które zmienią wiecznie zmęczonego nerwicowca w spokojną, zadowoloną z życia kobietę. Mówiąc o prawidłowym odżywianiu, najczęściej myślimy o szczupłej sylwetce i młodym wyglądzie. Rzadziej o tym, że nasz układ nerwowy, a przede wszystkim mózg zużywa aż 1/5 dziennej porcji składników odżywczych. Gdy ich nie dostaje, nie funkcjonuje prawidłowo. Stąd Twój brak odporności na trudne sytuacje, nerwowość, skłonność do płaczu, bezsenność. Podpowiadamy więc, co warto jeść, by Twoje nerwy były jak postronki.

Dieta antystresowa jest urozmaicona i zdrowa. Nie znajdziesz w niej niby-poprawiających nastrój, a dodających kilogramów batoników. Zadziała najlepiej, jeśli wymienione produkty będziesz jeść regularnie w 4-5 posiłkach każdego dnia.

BANANY
Dlaczego? Zawierają m.in. sporo białka, jodu, potasu, magnezu, witamin C i PP. Jak działają? Przestaniesz być nadpobudliwa, kłopotać się byle czym, będziesz lepiej spała. Białko banana wspomaga powstawanie serotoniny, zwanej hormonem szczęścia. Sięgnij też po… pomidory, ziemniaki, rzeżuchę i zboża.

KAKAO
Dlaczego? Jest największym źródłem magnezu, zawiera też alkaloid - teobrominę. Jak działa? Magnez chroni przed meteoropatią, stanami lękowymi, rozdrażnieniem, poprawia koncentrację. Teobromina regeneruje organizm po wysiłku. Sięgnij też po… pestki dyni, kasze, orzechy.

BURAKI
Dlaczego? Jest w nich dużo manganu i witamin z grupy B. Jak działają? Pozytywnie wpływają na pracę mózgu, dzięki nim łatwiej Ci będzie skoncentrować się w pracy. Ich składniki nawzajem się dopełniają, bo mangan uaktywnia enzymy potrzebne do przyswajania witamin z grupy B. Sięgnij też po… zielone warzywa liściaste, groch, orzechy, cebulę, produkty z mąki z pełnego przemiału.

ROŚLINY STRĄCZKOWE
Dlaczego? Wzbogacą Twój organizm w cynk, fosfor i biotynę (witamina H). Jak działają? Regulują czynności centralnego układu nerwowego. Cynk chroni przed schizofrenią, biotyna przeciwdziała nastrojom depresyjnym. Sięgnij też po… pomidory, kapustę, dynię, żółtka jaj (biotyna), drożdże (cynk).

ZIEMNIAKI
Dlaczego? Zawierają dużo potasu. Jak działają? Obniżają ciśnienie, regulują rytm serca, likwidują bóle głowy wywołane stresem, uspokajają. Jedz ich dużo, bo stres obniża poziom potasu w organizmie. Sięgnij też po… pomidory, banany, cytrusy, sałatę, pestki słonecznika.

ORZECHY
Dlaczego? Znajdziesz w nich kwas lanolinowy (zdrowy tłuszcz), selen, magnez, potas, fosfor. Jak działają? Likwidują poranną apatię, wzmacniają układ odpornościowy i zdolność koncentracji. Uwaga: słodycze niszczą selen! Sięgnij też po… ziarna zbóż, drożdże (selen), pomidory oraz ryby i oliwę (zdrowe tłuszcze).

RYBY
Dlaczego? Są prawdziwym magazynem nienasyconych kwasów tłuszczowych (zwłaszcza ryby morskie, które zawierają kwas omega-3). Jak działają? Wzmacniają układ nerwowy. Ochronią Cię zarówno przed depresją, jak i przed męczącą nadpobudliwością. Sięgnij też po… oliwę z oliwek, oliwki, oleje roślinne, wszystkie gatunki orzechów, migdały.

DRÓB
Dlaczego? Jest w nim dużo witamin z grupy B oraz białka. Jak działa? Dzięki witaminom B pojawią się w twoim organizmie naturalne antydepresanty (np. dopamina), dzięki białku - tyrozyna, aminokwas uczestniczący w wytwarzaniu hormonu szczęścia, czyli serotoniny. Sięgnij też po… soczewicę, fasolę, banany, ziarna zbóż.

KASZA
Dlaczego? Zawiera sporo krzemu, miedzi, fosforu i witamin z grupy B. Jak działa? Wpływa kojąco na układ nerwowy, poprawia nastrój. Warto wiedzieć, że Twój organizm przyswoi krzem wyłącznie po ugotowaniu produktu, który go zawiera. Sięgnij też po… mleko i jego przetwory, pełnoziarniste pieczywo, pokrzywę.

PAPRYKA
Dlaczego? Zawiera bardzo dużo witaminy C, zwykle nietrwałej, która w tym warzywie nie traci swoich właściwości podczas gotowania. Jak działa? Witamina C uczestniczy w produkcji hormonów zwalczających stres, dodaje sił w trudnych sytuacjach. To doskonały "poprawiacz” humoru. Sięgnij też po… owoce cytrusowe, natkę pietruszki, rzeżuchę.

Przykładowy jadłospis

ŚNIADANIE
Owsianka na mleku z bananem i orzechami: do 300 ml mleka wsyp 2 łyżki płatków owsianych i gotuj na małym ogniu ok. 10 min. Przełóż owsiankę na talerz i dodaj do niej pół banana w plasterkach i 6 połówek orzechów włoskich. Porcja: 370 kcal.

OBIAD
Zraziki z kurczaka z makaronem: z 10 dag filetu z kurczaka wykrój 3 zrazy. W środek każdego włóż gałązkę bazylii. Zepnij wykałaczką. Obsmaż i uduś z pomidorami. Zjedz z 5 dag makaronu pełnoziarnistego. Porcja: 300 kcal.

KOLACJA
Pieczony łosoś z sałatą: 15 dag łososia posyp bazylią, owiń folią aluminiową i upiecz w piekarniku. Zjedz z zieloną sałatą z oliwą. Porcja: 390 kcal.
PRZEKĄSKA
Gorące kakao: przygotuj 200 ml kakao. Do tego pomarańcza. Porcja: 220 kcal.

Tego lepiej unikaj

  • • Kawy w nadmiernych ilościach Po chwilowym ożywieniu będziesz rozdrażniona i bardziej podatna na stres. Kofeina utrudnia przyswajanie cennych dla ciebie witamin B, C oraz cynku, potasu i magnezu.

  • • Alkoholu, bo odpręża na krótko i tylko pozornie, niekorzystnie działa na cały układ nerwowy.

  • • Produktów zawierających rafinowany cukier, podobnie jak kofeina utrudniają wchłanianie przez organizm potrzebnych Ci składników mineralnych.

  • • Nasyconych kwasów tłuszczowych Znajdują się w tłustych potrawach mięsnych, nabiale także w chipsach i frytkach - powodują ospałość i rozdrażnienie.



  • Znalazła Dagmara0704 w Internecie?

    Artykuł dodany: 2008-11-01 00:52:28
    Arukuł przysłany przez: dagmara0704
    Ilość komentarzy: 143
    Ilość punktów: 108

    góra strony

    UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


    2009-07-21 21:28:45
    minia: ja meliskę piję raz na jakiś czas ostatnio

    2009-07-21 21:27:37
    czarna_kobyla: ja ostatnio coraz więcej piję na początku z nerwów a potem po prostu posmakowała mi

    2009-03-31 17:33:31
    aguska_85: tez lubie od czasu do czasu melise

    2009-02-27 07:38:53
    jahathor: fakt - meliska daje radę, bardzo lubię napić się przed snem :)

    2009-02-27 07:36:40
    doritta_: a mi pomaga szklaneczka cieplutkiej melisy}+)

    2009-02-26 21:19:43
    aska1984: osttani ostres to podstawa mojego zycia...wic chyba musze zastosowac podane tu przykłady na rozuźnienie:)

    2009-02-23 19:00:45
    maaddzziiaa: Ja ostatnio właśnie jakoś złagodniałam ;p Chyba się starzeję. hihihi

    2009-02-09 19:44:47
    mondek: oj mi jakos melisa nie podchodzi... a nerwus sie zrobilam, ze ho ho ;/

    2009-01-16 23:39:52
    Cobaea: wole zetrzeć marchewke i wypic

    więcej komentarzy >>

    góra strony


    Szukaj na QZ.pl



    Kupuj z Bingo Cosmetics

    Na QZ jest 107 osób:
    - 107 czytających

    Dołącz się ;-) >>

    Najnowsze artykuły


    Różności
    Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
    - Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

    Odżywianie
    Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
    Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

    Dziecinada
    Zabawa na zdrowie
    W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

    Zdrowie
    Jak trzymać pion?
    - bezinwazyjne badanie kręgosłupa

    Uroda
    Trądzik, nie taki młodzieńczy
    Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

    Seksolubnie
    Czy katolik może cieszyć się seksem?
    Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

    QZ.pl poleca
    Kompleksowe wzmacnianie
    W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

    Dobre rady
    Nie daj się alergii
    Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

    Design by Multimedia Image