Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Jedz zdrowo i w święta

Ślinka cieknie na widok świątecznych smakołyków. Chciałabyś spróbować wszystkich, ale też nie zaszkodzić sobie i dziecku. Jak znaleźć złoty środek?

Warto dobierać potrawy w taki sposób, aby zachowując tradycyjny charakter świątecznych biesiad, nie obciążać żołądka i jeść produkty najbardziej wartościowe. To możliwe – wszystko jest kwestią sposobu przyrządzania i doboru składników.

Przy wigilijnym stole

Podczas tradycyjnej wieczerzy obowiązkowo podaje się ryby. Żeby uniknąć zgagi, wzdęć i uczucia pełności, powinnaś przede wszystkim sięgać po ryby pieczone, gotowane, ryby w galarecie lub faszerowane. Są one lekkostrawne i nie zawierają dodatkowych ilości tłuszczu – jak jest w przypadku ryb smażonych. Ryby gotowane nie każdemu smakują, dlatego warto gotować je w wywarach, np. warzywnym czy mlecznym, co znacznie poprawi ich smak. Koneserzy szczególnie cenią ryby gotowane na parze, podane z różnego rodzaju sosami, np. sosem zielonym lub holenderskim. Najbardziej polecane są ryby morskie, bowiem zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, odgrywające ogromną rolę w prawidłowym rozwoju dziecka. Dziś wiadomo już, że ich odpowiednia ilość ma wpływ nie tylko na odporność dziecka, ale również na rozwój jego mózgu i poziom inteligencji. Dlatego karpia lepiej tylko spróbuj, aby tradycji stało się zadość, za to zjedz przyrządzony na parze czy w galarecie większy kawałek ryby morskiej (łosoś, dorsz, makrela, halibut). W czasie ciąży lepiej zrezygnować z popularnych śledzi solonych podanych w oleju lub marynacie. Są to ryby surowe, a więc istnieje ryzyko że zawierają groźne dla kobiet w ciąży bakterie. Jedną z najpopularniejszych potraw wigilijnych jest barszcz czerwony z uszkami. Przygotowany tylko na bazie wywaru warzywnego barszcz jest lekkostrawny i będzie dla ciebie lepszy niż zupa grzybowa. Uszka lub pierogi, stanowiące dodatek do barszczu, są zazwyczaj nadziewane kapustą lub grzybami, albo połączeniem tych dwóch składników. Są to dania postne bez tłuszczu, mogą jednak powodować kłopoty żołądkowe. W tym przypadku lepiej po prostu zachować umiar. Warto także dodać do farszu odrobinę ziół, np. kminku, co ułatwi trawienie i zapobiegnie wzdęciom. Wigilijny deser to w wielu domach kutia. Przyrządzona z ziaren pszenicy, orzechów, migdałów i rodzynek, zawiera wiele cennych dla ciebie i dziecka składników odżywczych, warto jej więc spróbować, byle z umiarem, gdyż jest to danie bardzo kaloryczne. Potraw nie popijaj obficie, bowiem powoduje to rozcieńczanie soków trawiennych. Doskonały do picia jest kompot z suszonych owoców, gdyż poprawia pracę przewodu pokarmowego.

Świąteczny obiad

Głównym daniem tradycyjnego świątecznego obiadu jest najczęściej pieczeń – wieprzowa lub z drobiu (kaczki, gęsi, indyka). Pamiętając, że w okresie ciąży zwiększa się w dużym stopniu zapotrzebowanie na składniki odżywcze, podczas gdy na energię tylko w niewielkim, warto wybrać pieczyste mniej kaloryczne, mniej tłuste, za to lekkostrawne. Przykładowo: 100 g surowego mięsa z indyka dostarcza 129 kcal, podczas gdy taka sama porcja gęsi – aż 339 kcal! Dużo tłuszczu zawiera również kaczka. Indyk dostarcza też mniej kalorii niż schab wieprzowy (174 kcal w 100 g) czy szynka wieprzowa (261 kcal). Jest to więc idealne mięso na uroczysty obiad. Indyk upieczony w całości, często z nadzieniem (np. z suszonych moreli, jabłek lub warzyw) będzie ozdobą stołu. Lepiej jednak upiec go w rękawie foliowym, a nie tradycyjnie, podlewając tłuszczem. Tak upieczony będzie nie tylko bardziej wartościowy, ale też soczysty, lekkostrawny i kruchy. Na zakończenie obiadu warto przygotować lekki deser, np. sałatkę ze świeżych owoców, owoce pieczone, galaretki z owocami polane jogurtem z bakaliami. Są one smaczne, zdrowe i zdecydowanie bardziej odpowiednie dla przyszłej mamy niż torty czy ciasta z kremem. Staraj się unikać czekolady, gdyż może powodować zgagę.

Karnawałowy bufet

Wybieraj potrawy rozważnie, bo nie wszystkie są tak samo wartościowe, a niektórych w twoim stanie najlepiej w ogóle unikać. Najbardziej popularną potrawą na przyjęciach są sałatki Zwykle mają one dużą wartość odżywczą. Większej ilości witamin i składników mineralnych dostarczają oczywiście te sałatki, które są skomponowane ze świeżych warzyw, owoców, kiełków. Produkty konserwowe tracą część ze swojego bogactwa witamin, zawierają też dużo soli. Dlatego zamiast kukurydzy z puszki, lepiej dodać mrożoną. Szczególnie wartościowe są sałatki wykorzystujące nasiona roślin strączkowych. Dostarczają wartościowego białka, błonnika pokarmowego oraz witamin z grupy B i składników mineralnych. Natomiast lepiej unikać sałatek z dodatkiem owoców morza, które należą do produktów szybko psujących się i mogących kumulować zanieczyszczenia. Pamiętaj też, że sałatki z dodatkiem sosów majonezowych lub śmietanowych są dość kaloryczne i ciężkostrawne. Lepiej więc wybierać te z sosem winegret lub jogurtowym. Godne polecenia są wszelkiego rodzaju galarety z drobiu i ryb. Niewskazane są natomiast ryby surowe i wędzone na zimno, a także przekąski z surowego mięsa. Ich spożycie wiąże się z ryzykiem zakażenia bakteriami Listeria monocytogenes oraz pasożytami. Ta niebezpieczna bakteria może się także znaleźć w niektórych gatunkach serów żółtych ( najczęściej miękkich typu camembert czy brie), które są produkowane z mleka niepoddanego wcześniej pasteryzacji. Zatrucie toksynami bakterii Listeria monocytogenes powoduje objawy podobne do grypy i jest szczególnie niebezpieczne dla kobiet w ciąży i niemowląt. Na karnawałowe stoły często trafiają również marynowane ogórki, grzyby. Powinnaś jeść tylko okazjonalnie, i to w niewielkich ilościach, ponieważ zawarty w marynacie ocet może powodować zgagę i prawie całkowicie niszczy witaminę C. Po przekąskach czas na dania gorące. Tu niesłabnącą popularnością cieszą się takie potrawy jak bigos, barszczyk czerwony z pasztecikami czy bulion. Ich wartość odżywcza zależy od sposobu przygotowania. Jeżeli np. do bigosu zamiast smażonej wieprzowiny lub kiełbasy zostanie dodane gotowane chude mięso, będzie on miał znacznie mniejszą wartość kaloryczną i będzie bardziej lekkostrawny. Potrawy z kapustą warto przyprawić ziołami ułatwiającymi trawienie (np. kozieradką, kminkiem). Rosół czy barszczyk będzie chudszy i bardziej lekkostrawny w zależności od tego, na czym został ugotowany. Ze zdrowotnego punktu widzenia lepiej przygotowywać zupy na mięsie drobiowym (pozbawionym skórki) niż na mięsie wołowym, które, niestety, jest do tego częściej wykorzystywane. Na przyjęciu karnawałowym zawsze muszą znaleźć się ciasta. Stosunkowo najbardziej wartościowe są serniki przyrządzane na zimno, z dużą ilością owoców. Ser użyty do ich przygotowania dostarcza wapnia, a owoce, zwłaszcza świeże – witamin i składników mineralnych. Najbardziej obciążające przewód pokarmowy są ciasta francuskie, półfrancuskie oraz smażone na głębokim tłuszczu faworki i pączki, dlatego te smakołyki jedz w niewielkich ilościach.

w internecie poszukala frezja .

Artykuł dodany: 2008-12-21 00:54:51
Arukuł przysłany przez: frezja
Ilość komentarzy: 48
Ilość punktów: 33

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-09-09 19:31:55
magdagb: nie zawsze mozna ograniczyć hehe ja nie moge nie mam silnej woli

2009-02-28 16:57:48
Ewa: ale jaki to bol.........

2009-02-26 20:31:14
aska1984: zawsze mozna ograniczyc jedzonko:)

2009-02-12 20:47:31
kiszka: w święta zdrowo trudne to

2009-01-28 22:12:18
Cobaea: po ciężkim jedzeniu wypić ziłóka

2009-01-19 21:41:50
teresica: cobaea....ja tez jem wszystko...ale tak ciezko zachowac umiar ;;;)

2009-01-17 09:52:55
miki1: a aj stoje w miejscu po swietach pmyslma ze pzrytyłam z poł kilo albo wiecej a tu dlatego wiecje wazyłam bo ciota sie opozniała i wiecie to sie nazbierało iz awzse wiecej sie wazy pzred okresem pzreciez wiec to dlatego normalka ;)

2009-01-17 09:49:18
maaddzziiaa: minia- też bym tak chciała :P

2009-01-16 23:31:10
Cobaea: mozna jeśc wszystko tylko z umiarem

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 110 osób:
- 110 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image