Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Quinoa

Quinoa to reprezentant rodziny botanicznej kosmowatych (bot.: henopodiaceae). Wraz z amarantusem zasila szeregi pseudozbóż - roślin wytwarzających bogate w skrobię nasiona, nie będących jednak zbożami. W gastronomii nie ma to żadnego znaczenia - ziarna quinoa traktowane są w niej bowiem tak samo jak ziarna zbóż. Liście quinoa przyrządza się z kolei podobnie jak m.in. szpinak -nie bez przyczyny zalicza się ją zatem do grona warzyw liściowych.




Miejscem narodzin quinoa jest Peru. Rosnąc na roztaczających się na wysokości 2800 - 4000 m tarasach Andów, quinoa osiągnąć może nawet 2 metry wysokości. Jej bogate w skrobię, rudo-brunatne, żółte bądź białe nasiona przypominają wyglądem nasiona prosa. Quinoa stanowiła podstawę wyżywienia w państwie Inków, uchodząc za zdrowotne i lecznicze źródło życia.
Pod względem zawartości składników odżywczych zboża nie są dla niej żadną konkurencją - quinoa bije je o głowę. Odznaczająca się zawartością białka rzędu 13-22% roślina może być jak najbardziej określona mianem jednego z najbardziej wysokobiałkowych warzyw. Doskonale zrównoważona kompozycja aminokwasów pokrywa się z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Jednostronna dieta bazująca wyłącznie na quinoa nie przyniosłaby uszczerbku dla zdrowia - organizm
człowieka zaopatrzony byłby bowiem we wszystkie konieczne do życia aminokwasy. Ponadto niezwykle wysoka zawartość lizyny, która nie występuje w innych roślinach lub jest obecna tylko w śladowych ilościach, sprawia że quinoa jest warzywem naprawdę wyjątkowym. Nie bez powodu okrzyknięto ją więc mianem złota Inków. Quinoa jest skarbnicą witamin, minerałów i pierwiastków śladowych.

Zawartość aminokwasów w g/100 g quinoa:
izoleucyna0,88leucyna0,98
lizyna 0,91walina 0,55
arginina 1,02metionina 0,33
fenyloalanina 0,48treonina 0,63
tryptofan 0,15histydyna 0,37
tyrozyna 0,39cysteina 0,33


Zawartość minerałów i pierwiastków śladowych w mg/100 gquinoa:
wapń 200fosfor470
żelazo 51potas 1040
sód 122magnez 310
miedź 0,87mangan 4,3
chlor533kwas krzemowy115
cynk 8,7siarka 220
kobalt 0,005  

Zawartość witamin w g/100 g quinoa
witamina B10,65witamina B2 0,4
witamina C4,4witamina 5,37
prowitamina A 0,48  


Bezglutenowe ziarno quinoa zawiera 5 % tłuszczu, czyli 2,5 razy więcej niż pszenica. Tłuszcz ten stanowią jednak w głównej mierze nienasycone, długołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Nawet w 4,3 % mogą się one składać z kwasu alfa-linolenowego,występującego z reguły tylko w rybach i należącego do grupy kwasów omega-3.

Nie ma się więc co dziwić, iż w zamierzchłych czasach quinoa była źródłem zdrowia i siły Inków. Obecnie i my możemy czerpać z bogactwa wielu zawartych w niej bioaktywnych składników - jej import pozwala dotrzeć do konsumentów na całym świecie. Quinoa uchodzi za idealny suplement diety.

Pewnym "niedociągnięciem" jest jednak bardzo niewielka zawartość selenu. Kompensuje się ją nierzadko poprzez dodanie do quinoa odtłuszczonej mączki pozyskiwanej z bogatej w selen czaszni małpiej, wzgl. orzecha rajskiego (bot.: Lecythis minor). Wynikiem tej operacji jest podwyższenie zawartości selenu w mące quinoa do 25ľg/100g. Produkty z quinoa można nabyć w sklepach ekologicznych i ze zdrową żywnością.

Quinoa: zastosowanie


Ziarna quinoa przyrządza się w taki sam sposób jak ryż. Różnica polega jedynie na znacznie krótszym czasie gotowania. Quinoa z powodzeniem zastępuje dodatki takie jak ziemniaki, kaszę, makaron czy ryż i może być wspaniałym komponentem zup oraz dań jednogarnkowych. Mąka z quinoa stanowi doskonałą podstawę zapiekanek na słodko i na słono. Warzywo to jest również dostępne w postaci śrutu lub płatków, które można schrupać w świeżym müsli.

Wskazówka: łupina nasion quinoa zawiera saponiny, czyli naturalne gorzkie glikozydy, wykazujące działanie przeciwkrzepliwe (tj. rozrzedzające krew).
Przed spożyciem quinoa winna zatem zostać dokładnie umyta. Na rynku dostępne są już jednak odmiany o obniżonej zawartości glikozydów. Redukcja jest możliwa dzięki pozbawieniu nasion ich zewnętrznych warstw. Odbywa się to na drodze obróbki mechanicznej. Obecność saponiny dyskwalifikuje jednak quinoa jako składnik pożywienia dla niemowląt i małych dzieci.

Artykuł dodany: 2009-02-08 22:19:31
Arukuł przysłany przez:
Ilość komentarzy: 17
Ilość punktów: 13

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-02-28 16:52:56
Ewa: Quinoa zjadlabym

2009-02-26 20:30:48
aska1984: art to fajnie ze polecasz, bo dla mnie to całkowita nowość:)

2009-02-23 23:15:58
ArT: kuinoa albo jak maaddzziiaa:Kłinoła

2009-02-16 14:05:40
maaddzziiaa: art- a jak to się wymawia?? Bo mnie to intryguje :P

2009-02-11 23:09:39
art: ROślina jest niezła - w smaku ujdzie, karmię nią młode - dodaję łyżkę stolową do zup lub innych potraw. Wadą quinoa jest cena - ok. 6,50 zł za 200g. Dlatego dawkuję jak lekarstwo. Zobaczymy

2009-02-10 19:08:37
maaddzziiaa: Kłinoła.. hahaha :P

2009-02-10 18:46:30
sigma121: ja tez nie zetknęłam się z takim słowem

2009-02-10 18:07:22
maaddzziiaa: Quinoa.. jak to się w ogóle wymawia?! ;P

2009-02-10 15:29:15
minia: pierwszy raz o czymś takim słyszę

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 111 osób:
- 111 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image