Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Byle do wiosny

Jak zmodyfikować menu, by w zdrowiu przetrwać ponury czas oczekiwania na wiosnę? Gdzie szukać witamin, których organizm właśnie teraz najbardziej potrzebuje?

Komponując posiłki, dbaj, by im bardziej ponuro i ciemno za oknem, tym więcej kolorowych warzyw i owoców znalazło się na talerzu. Włącz do diety brokuły, seler naciowy, awokado, kiwi, aronię. Zawarte w nich witaminy i związki mineralne (wapń, magnez, potas, żelazo) wzmacniają organizm, zapobiegając infekcjom, i chronią przed niektórymi nowotworami oraz chorobami serca. Owoce i warzywa są też niezastąpionym źródłem błonnika - reguluje przemianę materii, wchłania toksyny, cholesterol i inne szkodliwe związki, które następnie są szybko wydalane z organizmu.
Z niektórych warzyw dopiero obróbka technologiczna wydobywa ukryte, korzystne dla zdrowia związki, takie jak antyutleniacze, polifenole, karotenoidy czy pewne witaminy. Należy do nich pomidor, który dopiero po ugotowaniu jest bardzo dobrym źródłem likopenu - związku chroniącego serce. Kolejnym jest marchewka - dopiero po ugotowaniu wykorzystujemy w sposób maksymalny karoteny - związki wspomagające pracę oczu i nadające cerze opalony odcień. Inaczej jest niestety z witaminą C - gotowanie powoduje utratę nawet 75 proc. tej witaminy. Dlatego nie rezygnuj z surówek oraz sałatek z owoców i warzyw, a tradycyjne gotowanie w wodzie jak najczęściej zastępuj gotowaniem na parze. Nie kupuj warzyw i owoców na zapas, ponieważ nawet przechowywane w prawidłowy sposób tracą z czasem część witamin i składników odżywczych. W sklepie wybieraj warzywa i owoce luzem, unikaj tych umytych i opakowanych (w folię lub pudełko), ich dłuższy termin przydatności do spożycia może świadczyć o użyciu środków konserwujących.


Świeżo wyciskane soki są nieocenionym źródłem witamin i minerałów. Podnoszą odporność, działają antynowotworowo, chronią układ krwionośny.
Sok jabłkowy - zawiera witaminę C, A, B1, B2, PP. Chroni przed przedwczesnym starzeniem się i wzmacnia odporność organizmu.

Sok z marchwi - to eliksir młodości, bogaty w witaminę A świetnie wpływa na koloryt skóry. Dzięki witaminie C poprawia odporność, pomaga zwalczyć przeziębienie. Błonnik usprawnia pracę układu trawiennego.

Sok z ananasa - jest bardzo dobrym źródłem witaminy C, A, B i PP. Ułatwia trawienie, zalecany jest osobom przeziębionym i przemęczonym.

Sok z grejpfruta - zawiera przeciwutleniacze i błonnik. Pity z miąższem ma zdolność rozpuszczania blaszki miażdżycowej, dzięki czemu doskonale dba o układ krwionośny i serce. Wyciąg z pestek grejpfruta pomaga w walce z chorobą wrzodową.

Sok z pomarańczy - jest znakomitym źródłem witaminy C i flawonoidów. Dzięki temu wspomaga odporność organizmu. Zawiera też wapń, który działa uspokajająco. Ma działanie antynowotworowe, przeciwbakteryjne, pomaga regulować ciśnienie krwi i poziom cholesterolu.

Sok z cytryny - zawiera duże ilości kwasu cytrynowego i witaminy C, a także witaminę A i B. Zalecany jest osobom z obniżoną odpornością, przeziębionym, z infekcjami gardła.

Sok z żurawiny - jest świetnym źródłem witaminy C. Wzmacnia odporność organizmu, zapobiega występowaniu przeziębień, grypopodobnych infekcji i chorób układu krążenia. Ze względu na dużą zawartość antyoksydantów działa profilaktycznie w przypadku chorób nowotworowych.


Mrożonki czy przetwory w słoikach są pełnowartościowymi produktami i powinny być wykorzystywane jak najczęściej, zwłaszcza zimą. Mrożenie jest jedną z najlepszych form przechowywania warzyw i owoców. Pozwala na zachowanie maksimum wartości odżywczych, i to bez wprowadzania dodatkowych substancji konserwujących (nawet tych najprostszych, jak sól i ocet). Dodatkową zaletą mrożonek jest to, że podczas gotowania straty witamin są mniejsze niż w przypadku gotowania świeżych produktów (ale trzeba je wrzucać do wrzątku). Zimą warto docenić kiszonki. Proces kiszenia stwarza świetne warunki do zachowania witamin, zwłaszcza witaminy C, która jest bardzo wrażliwa na działanie tlenu i wysokiej temperatury. Ze względu na kwaśne środowisko i brak tlenu w procesie kiszenia zdecydowana większość tej witaminy pozostaje w produkcie. Szczególnie cenną kiszonką jest kapusta, która stanowi doskonałe źródło witaminy C - zawiera jej tyle samo co cytryna.

Nie zapominaj o kiełkach roślin, nazywanych pokarmem życia. Ze względu na bogactwo mikroelementów spożywane regularnie zapewnia siłę i dobre samopoczucie. Poza minerałami, jak cynk, żelazo, jod, mangan, lit, selen, niektóre z nich (np. kiełki brokułowe) zawierają też substancje likwidujące wolne rodniki. Dlatego z powodzeniem stosowane są w profilaktyce nowotworowej. Kiełki można jadać (najlepiej na surowo) jako dodatek do sałatek, surówek czy past kanapkowych. Można je kupić (uwaga na krótka datę przydatności do spożycia!) albo samemu wyhodować z nasion.


Artykuł dodany: 2009-02-28 00:07:56
Arukuł przysłany przez: frezja
Ilość komentarzy: 175
Ilość punktów: 169

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2013-12-26 21:22:03
teresica: No tak trzeba byle do wiosny!...ale jak sie naszukałam aby napisać coś,,,bo ja zamykam wpisy! Życze wszystkim wspaniałych świąt i jeszcze lepszego \nowego \roku\! całuski dla wszystkich.

2009-07-24 19:03:25
girl_86: madziula zgadzam się z Tobą...wiosna jest cudowna :))

2009-04-26 21:44:03
madziula: mmmm.. wiosna ;) ile radości ;) jak wiosna przychodzi to od razu człowiek czuje się inaczej ;)

2009-04-07 12:06:58
joanna: wiosna już jest i świat inny od razu

2009-03-17 21:15:19
marysiamm: wisna za pasem, ciekawe czy wraz z datą przyjdzie ocieplenie:)

2009-03-13 21:05:16
aska1984: na wieczór sie troszke poprawiło..a.le wiatr pieron zimny ze szok:/

2009-03-13 17:23:58
Anita: u nas też deszcz ze śniegiem :-(((

2009-03-13 16:14:13
acia123: u nas dziś strasznie mroźno...brrrr

2009-03-13 12:37:26
aska1984: noo u mnie niestety na wiosne sie poczeka, snieg posypuje brrr

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 111 osób:
- 111 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image