Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Graj w zielone

Jeśli zieleninę traktujesz jako dekoracyjny dodatek do potraw, to najwyższy czas zmienić to podejście. Nawet niewielka ilość rzeżuchy lub natki wzbogaca nasze menu w bezcenne składniki odżywcze.

Badania wykazały, że kolor pożywienia jest równie ważny jak zawartość substancji odżywczych. Ma bowiem wpływ na gospodarkę energetyczną organizmu. Barwniki roślinne biorą udział między innymi w transportowaniu tlenu, azotu oraz witamin. Wiosną szczególne znaczenie zyskuje kolor zielony. Tę barwę rośliny zawdzięczają chlorofilowi (z greckiego: chloros - zielony, phyllon - liść). Nazywany bywa on "słonecznym barwnikiem", bo absorbuje energię słoneczną. Choć nie do końca poznano jego znaczenie dla człowieka, przypuszcza się, że ma wpływ na czerwone krwinki, zwiększa odporność organizmu i chroni komórki przed szkodliwym wpływem wolnych rodników.

Rzeżucha

Ma ostry, orzeźwiający smak. Jako jedna z niewielu roślin zawiera duże ilości łatwo przyswajalnego jodu. Z tego powodu jest zalecana dla osób chorych na tarczycę. Także cukrzycy powinni sięgać po rzeżuchę, ponieważ zawiera cenny chrom, który współdziała z insuliną w regulowaniu poziomu glukozy we krwi. Jest ona też cennym źródłem żelaza, siarki, wapnia i witamin - C, A, B3, PP, i E. Najlepiej zjadać ją na surowo - na kanapkach i w surówkach. Rzeżuchy nie można jednak jeść zbyt dużo ? najlepiej łyżkę dziennie. Nadużywanie (ponad 3?5 łyżek dziennie) może spowodować zapalenie pęcherza moczowego. Rzeżuchę warto wyhodować z nasion. Najpierw pokrywamy dno talerzyka watą lub ligniną, kładziemy go spodem do góry na drugim talerzu. Watę zwilżamy obficie i wysiewamy wilgotne nasiona rzeżuchy. Wzejdą po 4-5 dniach, trzeba tylko zadbać, by podłoże było stale wilgotne.

Natka pietruszki

Jej walory znano już w starożytności, ale wówczas stosowano ją wyłącznie jako lek. Natka poprawia widzenie, zapobiega anemii i krzywicy. Ma też własności odtruwające organizm, "czyści krew", działa moczopędnie, usuwa nadmiar wody, regeneruje włosowate naczynia krwionośne. Łyżeczka natki dziennie zaspokaja nieomal wszystkie nasze potrzeby witaminowe. Zawiera bowiem najważniejsze minerały (wapń, magnez, żelazo, potas) oraz witaminy (A, C, PP, kwas foliowy), i to w dużych ilościach. Witamin B, E, D i K ma nieco mniej. Natka pietruszki ułatwia przyswajanie żelaza (nawet 2-4-krotnie) z innych produktów, zarówno roślinnych, jak i zwierzęcych. Warto ją stosować do wszelkiego rodzaju zup, drugich dań mięsnych i warzywnych, do surówek, sałatek i kanapek. Osoby ze schorzeniami nerek i kobiety w ciąży powinny ograniczyć spożycie natki do 2 łyżeczek dziennie.

Szczypiorek

Specyficzny smak i zapach nadają mu związki siarki, które mają lecznicze właściwości. Szczypiorek pobudza apetyt, ułatwia trawienie oraz ma lekkie działanie przeczyszczające. Zawiera karoten, kwas foliowy, witaminy C, B1, B2, a także potas, sód, wapń, magnez, fosfor, kwas krzemowy i chlor. Do spożycia można wykorzystywać nie tylko liście, ale również liliowe, zebrane w główki kwiaty, które kwitną w połowie lata. Dodaje się je do surówek, sałatek, potraw z jajek, past i serów.

Koper ogrodowy

Pierzaste gałązki kopru zawierają 0,5-1 proc. olejku eterycznego, który wpływa na lepsze wydzielanie soków żołądkowych, poprawia trawienie i przyswajanie pokarmów poprzez hamowanie rozwoju szkodliwych drobnoustrojów w jelitach, ponadto działa wiatropędnie. Koper jest bogaty w witaminę C i beta-karoten. Najlepiej komponuje się z zupami, ziemniakami, serami i rybami.

Szpinak

Zawiera prawie wszystkie witaminy - C, A, E, K oraz z grupy B, kwas foliowy, sporo jodu i żelaza, nieco manganu. Szpinak skutecznie zwalcza anemię, odciąża pracę serca, zapobiega krzywicy. Ma również działanie przeciwnowotworowe. Gotowanie powoduje utratę znacznej ilości cennego żelaza i kwasu foliowego. Młode listki lepiej więc jadać na surowo, np. w sałatkach. Jego jedyną wadą jest kwas szczawiowy, który hamuje wchłanianie wapnia i żelaza. Może się on łączyć z wapniem w nierozpuszczalne szczawiany, które przyczyniają się do tworzenia kamieni nerkowych i żółciowych. Dlatego nie powinny go jadać osoby z chorym żołądkiem, nerkami, ze skłonnościami do artretyzmu i reumatyzmu.


Artykuł dodany: 2009-04-26 01:39:15
Arukuł przysłany przez: frezja
Ilość komentarzy: 48
Ilość punktów: 42

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-07-18 22:32:40
marzea: o widzisz :P to mozemy na jednej kuchni zyc :D podobne smaki mamy :)

2009-07-18 22:31:21
girl_86: marzea widzę, że masz tak samo jak i ja haha tez nie lubię rzeżuchy ani szpinaku, ale reszte które wymieniłaś są ok :)

2009-06-09 08:22:06
marzea: rzeżucha fuj szpinak blee... :D ale koper, ogórki sałata, natka pietruszki mniam :D czyli i ja zagram w zielone :D

2009-06-02 07:58:38
minia: teresica ja z tobą gram w zielone

2009-06-01 23:27:04
teresica: ogoreczki, salatka, szpinaczek.............gram w zielone ...

2009-05-15 07:44:11
hallup: z mniszkiem na działce walczę a jakoś nie widze go w surówce

2009-05-03 21:21:36
Agapa: Ja bym jeszcze dołożyła liście sałaty - szczególnie kruchej, świeże listki mniszka (też są świetne) i jak zielono -to zielono - całą paprykę, oczywiście wiadomego koloru :D

2009-05-02 17:49:00
agu_ś: a pietruszka jest bardzo dobra przy leczeniu anemii

2009-05-01 15:11:48
teska_1: smak sie z wiekiem zmienia....;)

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 110 osób:
- 110 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image