Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Witalność zaklęta w warzywach, owocach i sokach

Czujesz się pełna sił i energii? Nie opuszcza Cię dobry humor i świetne samopoczucie? Tak, wiemy, że to zdrowa dieta i codzienne spożywanie 5 porcji warzyw, owoców i soków są Twoimi sposobami na codzienną witalność.

Warzywa, owoce i soki

Lista składników odżywczych, które kryją się w warzywach, owocach i sokach jest bardzo długa. Z całą pewnością można uznać je za jedno z głównych źródeł witamin i składników mineralnych, które biorą udział w procesach przemiany materii, wzmacniają odporność i wpływają pozytywnie na samopoczucie.
Warzywa i owoce oraz wytwarzane z nich soki dostarczają organizmowi witamin, takich jak kwas foliowy i niacyna (witamina PP), oraz makroelementów (sód, potas, wapń, magnez, fosfor, siarka) i mikroelementów (żelazo, miedź, cynk, mangan, kobalt i inne). Wśród witamin, które szczególnie często występują w owocach warto wymienić witaminę C, która sprzyja lepszemu przyswajaniu żelaza i stymuluje układ odpornościowy. Wiele warzyw i owoców zawiera również β-karoten przekształcany w witaminę A.
Warzywa, owoce i soki powinny być składnikiem codziennej diety zarówno osób dorosłych, jak i dzieci. Zjedzony w szkole owoc, surówka do obiadu czy wypita szklanka soku to sposoby na dostarczenie organizmowi potrzebnych mu składników odżywczych. Dodają wigoru i energii, tak potrzebnych w czasie długich godzin spędzanych na nauce i zabawie.

Właściwa dieta dla zdrowia

Witaminy i składniki odżywcze kryją się w różnego typu produktach – mięsie, pieczywie, nabiale, warzywach i owocach. Wszystkie one powinny być spożywane, aby nasza dieta pozostawała zbilansowana i zaspokajała potrzeby naszego organizmu. O ile jednak spożycie pozostałych grup produktów kształtuje się na wysokim poziomie, warzywa, owoce i soki są przez nas często pomijane. Przeprowadzone badania wykazują, że obecnie spożycie warzyw, owoców i soków jest alarmująco niskie – polskie kobiety i dzieci jedzą owoce i warzywa średnio 2 razy dziennie. Tylko 35% dzieci i kobiet jada je 3 razy dziennie, a jedynie 7% spożywa codziennie zalecane 5 porcji. Różnorodność wybieranych owoców także pozostawia sporo do życzenia – poza jadanymi jabłkami, mandarynkami, bananami i pomarańczami rzadko sięgamy po inne owoce. Najbardziej zaniedbujemy spożycie warzyw i picie soków.

5 porcji każdego dnia

Dla właściwego funkcjonowania naszego organizmu powinniśmy codziennie spożywać 5 porcji warzyw, owoców lub soków. Co do tego zgadzają się zarówno lekarze, jak i specjaliści żywienia. Jedna porcja to średniej wielkości owoc, warzywo lub szklanka soku, dlatego wcielenie tej zasady w życie nie jest wcale trudne. Program społeczno-edukacyjny „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, który w Polsce realizuje Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS), a który współfinansowany jest przez Agencję Rynku Rolnego ze środków Unii Europejskiej i budżetu Polski, ma na celu zwiększenie świadomości na temat zdrowego odżywania się oraz zachęcenie Polaków do urozmaicenia diety o owoce, warzywa i soki. KUPS kieruje swój program do wszystkich, jednak najważniejszą grupą docelową są matki oraz dzieci, dla których zbilansowana dieta jest wyjątkowo ważna, pozwalając na prawidłowy rozwój młodego organizmu.



Artykuł dodany: 2009-06-08 11:37:59
Arukuł przysłany przez: martaaa
Ilość komentarzy: 25
Ilość punktów: 22

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-08-26 23:26:31
teresica: ja nie chyba...ale jestem pewna, ze jej nie mam :(

2009-08-05 17:34:12
girl_86: teresica ja tej silnej woli chyba nie posiadam haha :)

2009-07-04 23:55:19
teresica: artykul jest Ok..straram sie wg niego jesc ,,,,ale mam kijowa silna wole :(

2009-06-21 22:15:05
marzea: młoda marchewka mniam :D ja lubie wieczorkiem chrupać marchew :D

2009-06-19 15:30:40
girl_86: ja też lubię chrupać sobie marchewkę :)

2009-06-19 14:57:42
minia: młodziutka taka świerza rewelacja

2009-06-19 13:41:27
asiulka-malutka: sama marchew tak ale zwykła obrana taka tylko do chrupania

2009-06-18 13:54:52
miki1: tak marchewke z jabkiem bananem czy malinami tak ale samej jakos tak zaraz mnie zamula

2009-06-18 10:59:17
minia: banana nbie dodawałam jeszcze ale warto spróbować

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 109 osób:
- 109 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image