Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Zdrowe odżywianie

Zimą należy pić napoje letnie, o temperaturze pokojowej lub ciepłe (ale nie wrzące!). Bardzo zimne napoje nie są wskazane.



Wiele badań wskazuje na to, że dieta z odpowiednią ilością witamin i składników mineralnych znacznie wzmacnia układ odpornościowy.



Zimą nasz organizm narażony jest na niskie temperatury, jak też na ich duże różnice między domem a otoczeniem. Wiele osób zapada na infekcję górnych dróg oddechowych objawiającą się katarem, bólem gardła i kaszlem. Na to, czy przetrwamy okres zimowy bez infekcji i przeziębień, ma również wpływ nasz sposób odżywiania.



Najważniejszą zasadą diety zimowej jest regularność spożywania posiłków. Szczególnie trzeba pamiętać o tym, by rano przed wyjściem z domu zjeść obfite śniadanie, w mroźne dni bowiem potrzebujemy więcej energii na ogrzanie organizmu.



W diecie zimowej muszą się znaleźć odpowiednie ilości witamin, przede wszystkim C i A, oraz składników mineralnych, wśród których największe znaczenie mają cynk, selen i żelazo. Dlatego też nasz jadłospis powinien obfitować w warzywa i owoce oraz produkty zbożowe pochodzące z mąk pełnego przemiału. Warto również korzystać z mrożonek, które zachowują wartość odżywczą świeżych warzyw.



Witamina C

Stosuje się ją najczęściej w leczeniu przeziębień i infekcji układu oddechowego. Ludzie nie mają zdolności syntetyzowania tej witaminy, dlatego trzeba dostarczać ją codziennie organizmowi wraz z pożywieniem.



Najlepszymi źródłami witaminy C są: natka pietruszki, papryka czerwona, brukselka, brokuły, szpinak, kapusta włoska, kapusta biała, cytryna i pomarańcza. W Polsce najwięcej dostarczają nam jej ziemniaki, ze względu na ich duże spożycie, mimo że nie są bogatym źródłem tej witaminy.



Ogromne straty witaminy C następują podczas obróbki termicznej, dlatego lepiej spożywać warzywa i owoce na surowo. Aby zachować jak najwięcej tej witaminy, trzeba pamiętać o kilku zasadach. Warzywa i owoce obierać cienko i nie używać do tego zardzewiałych noży (ani zardzewiałych tarek do ich rozdrabniania). W przypadku gotowania wrzucać je na gorącą wodę.

Warzywa lepiej gotować w całości, a dopiero potem rozdrobnić. Po ich rozdrobnieniu jak najszybciej dodać sos albo olej. Warto też wiedzieć, że enzym znajdujący się w ogórkach rozkłada witaminę C (a więc nie łączmy ich np. z pomidorami i papryką).



Witamina A

Wspomaga naturalny system samoobrony organizmu przed zakażeniami i chorobami. Bierze m.in. udział w budowie i wspomaganiu naturalnych barier chroniących organizm przed zakażeniem, np. skóry, płuc czy błon śluzowych jamy ustnej i gardła.



W witaminę A bogate są produkty mleczne, masło i margaryna, wątroba oraz produkty pochodzenia roślinnego dostarczające prowitaminy A (beta - karotenu, z którego w organizmie powstaje witamina A). Należą do nich marchew, papryka, pomidory, kapusta, brokuły, morele, brzoskwinie. Nie dostarczają one dużej ilości tłuszczu (w przeciwieństwie do masła i margaryny) i nie zawierają cholesterolu (w przeciwieństwie do masła i wątroby).



Cynk, selen, żelazo

W ostatnich latach prowadzono wiele badań nad rolą cynku, który zwiększa liczbę przeciwciał i komórek obronnych oraz hamuje wzrost bakterii chorobotwórczych. Znajduje się on w chudym mięsie, drobiu, rybach, owocach morza oraz produktach zbożowych z mąki pełnoziarnistej.



Podobne korzystne działanie przypisuje się selenowi, który możemy znaleźć w produktach zbożowych, cytrusach, awokado, mięsie, rybach i produktach mlecznych.



System odpornościowy wzmacnia również żelazo, powodując zwiększoną odporność na przeziębienia. Jego najlepszym źródłem są: mięso i produkty mięsne (najlepiej wybierać chude gatunki), warzywa strączkowe i zielone, pełnoziarniste produkty zbożowe.



Czosnek

W naszej zimowej diecie nie może zabraknąć także czosnku, którego spożycie zarówno chroni przed przeziębieniami, jak i pomaga zwalczać ich objawy. Już Hipokrates polecał go jako lekarstwo w schorzeniach układu pokarmowego i oddechowego. Medycyna ludowa wykorzystywała właściwości bakteriobójcze czosnku, nie znając ich przyczyny. Dopiero w 1944 r. wyizolowano allicynę - substancję nadającą zapach i działającą przeciwbakteryjnie (podobne do niej organiczne związki siarki występują również w cebuli i porze). Siarkowe związki lotne zawarte w czosnku wydalane są z powietrzem wydychanym i osiągają stężenia wyższe niż w przewodzie pokarmowym, stąd jego wysoka skuteczność leczenia przeziębień i infekcji układu oddechowego.



Czosnek jest też dobrym źródłem witamin (zwłaszcza C) i składników mineralnych, jak również cenioną przyprawą. Nieprzyjemny zapach z ust po jego spożyciu można zlikwidować lub przynajmniej zmniejszyć, zagryzając natką pietruszki, nasionami kminku albo popijając jogurtem naturalnym.

Artykuł dodany: 2006-09-18 21:03:48
Ilość komentarzy: 141
Ilość punktów: 0

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-01-26 17:31:11
karolcia304: ja też nie należe do osób które sie zdrowo odrzywiają ale ostatnio staram sie przestrzegać paru regół

2008-05-17 23:32:17
maaddzziiaa: Ja potrafię cały dzień w miarę zdrowo się odżywiać, a na wieczór zjem bigos, czy coś w tym stylu i.. zdrowe odżywianie szlag trafia.

2007-11-24 17:30:43
rafi323raf: ja się raczej zdrowo nie odrzywiam

2007-10-18 12:25:01
moniczka2: trzeba sie zdrwo odzywiac

2007-10-15 07:41:31
rogalik36: małysz to chudzielec wyglada jak nie dozywiony

2007-10-12 01:27:17
niunia108: no Małysz tak jadał

2007-09-25 09:39:41
skowytka: bulka z bananami? Ciekawe :)

2007-08-27 18:37:48
Ognik_78: lubię bułki z bananami, ale batonów sobie nie odpuszczę :P

2007-08-05 11:18:32
kaśka_k: wole zjesc banana ktory da sporo energii niz batona

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 127 osób:
- 127 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image