Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Mam to w zupie

Zupy to często niestety zapomniany, ale jak ważny element naszych
posiłków. Pierwsza pociecha dla naszego spragnionego pożywienia żołądka.
Latem schłodzi, zimą nasyci i rozgrzeje, a wiosną będzie nas cieszyć
smakiem świeżych warzyw.



Odpowiednio przygotowana zupa jest niskokaloryczna, dostarcza organizmowi
błonnika, potasu, żelaza, magnezu, witamin z grupy B, witaminy E oraz
beta-karotenu. Dostarcza organizmowi płynu, którego spożycie w polskiej diecie jest niewystarczające.



Dlaczego płyn jest tak ważny dla naszego organizmu?

Ponieważ komórki, z których zbudowane jest nasze ciało w 80% złożone są z wody.
Aby komórki mogły prawidłowo funkcjonować muszą mieć dostarczony pokarm i to
jest zadaniem naszej krwi, która składa się w 60% z wody. Jednocześnie
produkty przemiany materii, które powstają w wyniku funkcjonowania
komórek muszą być z organizmu usunięte. Tak, więc w naszym organizmie
odbywa się ciągła wymiana płynów. Woda jest podstawowym nośnikiem przy
odżywianiu komórek, oraz oczyszczającym organizm z produktów przemiany
materii. Dlatego tak ważne jest spożywanie codziennie dużych ilości
wody. Jedząc zupę uzupełniamy płyn w organizmie.



A witaminy?

Są nam niezbędne do normalnego rozwoju naszego organizmu. Poza węglowodanami, białkami, tłuszczami i składnikami mineralnymi
potrzebujemy również substancji organicznych zwanych witaminami.
Ponieważ nie mogą być wytwarzane przez organizm, muszą być dostarczane z
pożywieniem. Długotrwały brak witamin w organizmie może prowadzić do
zjawiska zwanego awitaminozą. Poszczególne witaminy odpowiadają za różne
funkcje w naszym organizmie, takie jak np.: wzrost, ogólny rozwój,
rozwój kości, przemiana materii, regulacja procesów krzepnięcia krwi,
przemiany metaboliczne glukozy we krwi, oraz wiele innych czynników
pozwalających prawidłowo funkcjonować naszemu organizmowi.



Dla naszego organizmu również bardzo ważna jest obecność
błonnika. Błonnik często nazywany jest włóknem pokarmowym. Ze względu na
rozpuszczalność w wodzie dzieli się na nierozpuszczalny i rozpuszczalny.
Dzienne zapotrzebowanie na włóknik w naszej diecie wynosi
20-40g. Pomimo, że nie ulega strawieniu i jest wydalany jego obecność w
organizmie chroni nas przed chorobami jelita grubego, obniża poziom
cholesterolu we krwi, oraz zapobiega zaparciom. Błonnik występuje np. w
marchwi, ziemniakach, brązowym ryżu, ziarnach nasion strączkowych, a
więc często podstawowych składnikach zup.



Zupa jest sycąca.

Zjadając zupę dostarczysz swojemu organizmowi informację, że pierwszy głód został zaspokojony. Twój organizm nie
będzie się domagał wielkiej porcji drugiego dania, tylko wystarczy mu
znacznie mniej tego, co zjadłbyś zwykle nie jedząc zupy. Czyli w
konsekwencji zjesz sycący obiad, z dużo mniejszą dawką kalorii. Może
znajdzie się jeszcze miejsce na jakiś lekki deser np. truskawki lub mus
jabłkowy, a nie jak zwykle bardzo kalorycznego, czekoladowego batona.



Jedząc zupy codziennie łatwiej utrzymać prawidłową masę ciała.



Talerz zupy (200g) o wartości kalorycznej 75-80 kcal to tyle, ile
szklanka soku jabłkowego.

Artykuł dodany: 2006-09-18 21:04:23
Ilość komentarzy: 368
Ilość punktów: 0

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-02-23 19:19:16
maaddzziiaa: Grochówa wojskowa to rarytas :D

2008-07-08 06:43:03
bomberman: a mnie sie to inaczej kojarzy....

2008-05-16 12:12:54
wilczek: ja lubie zupy,ale nie wszystkie

2008-03-06 07:23:03
sylwia2000: masz rację-dawno takiej nie jadłam

2008-03-06 03:25:36
doritta_: bobra jest grochówa wojskowa

2008-01-24 11:26:14
paola: ja bardzo lubi ezy[y zwlaszcza jak mama mi je robi

2008-01-18 07:54:14
joanna: dzisiaj zrobię zupkę grochowa

2008-01-07 18:35:48
szaman: Zupy be be ?

2007-12-17 11:56:45
Aga: ja lubie ogorkowa i pomidorowa:)ale tylko w moim wydaniu:)

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 134 osoby:
- 134 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image