Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Nie olewaj oleju

Oliwę z oliwek doceniały już społeczeństwa świata antycznego. W Egipcie oliwki hodowano 5 tys. lat temu. W Grecji drzewo oliwne poświęcone było bogini mądrości Atenie, a oliwki były symbolem pokoju i płodności. Oliwa służyła nie tylko do celów konsumpcyjnych, ale też oświetlano nią mieszkania, dodawano do leków, maści oraz wykorzystywano do masaży. Oliwa z oliwek, a zwłaszcza extra virgin (z pierwszego tłoczenia na zimno) zaliczana jest do jednonienasyconych olejów i zawiera wiele cennych dla zdrowia przeciwutleniaczy: karotenoidów i ksantofilu, przypisuje się długowieczność ludzi stosujących się do niej. Oliwa ochrania błony wyściełające okrężnicę, co zapobiega procesom nowotworowym. Szeroka paleta aromatów i smaków czyni oliwę bardzo ważnym składnikiem potraw.



Olej z pestek winogron - spośród wszystkich znanych tłuszczów zawiera najwięcej kwasu linolowego. Obniżanie poziomu "złego" cholesterolu i uzupełnianie zapasów "dobrego" oraz ochrona przed chorobami serca to nie jedyne pozytywne działania tego naturalnego leku. Olej z pestek winogron jest także niezwykle bogatym źródłem witaminy E jednego z najsilniejszych antyutleniaczy.



Olej z orzechów włoskich tłoczony na zimno jest jednym z najcenniejszych olejów roślinnych świata. Pobudza pracę mózgu i usprawnia intelekt. Użyteczny w działaniu przeciw infekcjom grzybiczym i pasożytniczym. Polecany jest szczególnie kobietom w ciąży, matkom karmiącym oraz dzieciom. Wysoka zawartość witaminy E chroni organizm przed wolnymi rodnikami.



Olej z pestek dyni zawiera dużą ilość fitosteroli, selenu i cynku, które odgrywają dużą rolę w profilaktyce i leczeniu przerostu gruczołu krokowego. Ze względu na korzystną kombinację nienasyconych kwasów tłuszczowych dodatnio wpływa na przemianę materii, Jest pomocny w walce z pasożytami, a także usuwa toksyny z organizmu.



Olej arachidowy zawiera witaminy A i E oraz nienasycone kwasy tłuszczowe, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu we krwi, stymulują pracę układu nerwowego, a także zmniejszają ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera. Chroni przed alergenami. Jest doskonały dla osób stosujących dietę odchudzającą, ponieważ utrzymuje długo uczucie sytości i znacznie zmniejsza apetyt.



Olej lniany znany jest od dawna ze swego pozytywnego działania na organizm człowieka. Eliminuje nadmierną ilość wolnych rodników, korzystnie wpływa na skórę i włosy, działa ochronnie na cały przewód pokarmowy, zawiera kwasy tłuszczowe z grupy Omega-3 niezwykle potrzebne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.



Olej kukurydziany ma żółtą barwę i jest bogaty w kwasy wielonienasycone. Zawiera 55-65% kwasu linolowego, 12-14% kwasu palmitynowego, 4% kwasu stearynowego, 29% kwasu olejowego, dużą ilość witaminy E.



Olej sezamowy, dzięki występujących w nim kwasom nienasyconym pozwala obniżać ciśnienie tętnicze krwi. Zawiera duże ilości witaminy E i K. Ze względu na walory smakowe i zapachowe, szczególnie polecam olej z pestek dyni. Bardzo smaczny, o niezwykle skoncentrowanym aromacie i smaku, może być spożywany z bułką lub chlebem. Chętnie stosowanym przez kucharzy jest olej sezamowy, ze względu na przyjemny smak, nadający potrawie, nawet przy niewielkiej ilości, charakterystyczny, atrakcyjny, orientalny smak.

Artykuł dodany: 2006-10-23 13:11:33
Ilość komentarzy: 373
Ilość punktów: 0

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2008-05-02 21:21:45
wilczek: ja do smazenia uzywam oleju,bo oliwa jest dla mnie za droga,ale do salatek uzywam czasami oliwy

2008-04-10 14:29:38
babcia: powinno sie tylko uzywac oliwy własciwie

2007-11-28 22:43:27
skowytka: nawet w szkole ucza, jakie witminy sie rozpuszczaja w oleju ;) a ostatnio sie dowiedzialam, ze kujawski to olej rzepakowy, a nie slonecznikowy, lol ;)

2007-11-24 18:01:50
rafi323raf: oliwy nie używam, za droga jest. Prędzej olej

2007-11-05 18:48:30
Tenia: ja tylko używam olej kujawski

2007-10-28 21:48:19
iza25: ja smaże na tłuszczu albo oleju,a oliwę używam do sałatek

2007-10-23 12:20:04
bomberman: my smażymy na oliwie z oliwek oleju słonecznikowym i z winogron tez

2007-10-18 18:42:57
sylwiaa27: ja teraz przewaznie smaze na smalcu nie na oleju

2007-10-12 01:40:23
niunia108: tylko oliwa z oliwek

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 106 osób:
- 106 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image