Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Dyniowate

Niedoceniane dyniowate. Weight Watchers® zaleca spożywanie warzyw dyniowatych.
Kalendarzowy koniec lata to raj dla jaroszy i nie tylko. Na targowiskach pojawiają się różnorodne warzywa. Ale czy potrafimy korzystać z tych dobrodziejstw? Czy wiemy jaką wartość odżywczą posiadają? Mimo zalet smakowych warzywa dyniowate są mało doceniane w naszej kuchni. A powinny stanowić regularną pozycję w naszym codziennym jadłospisie - bowiem są bogatym źródłem karotenu, witaminy C, kwasu foliowego, a także błonnika i składników mineralnych.
„Dają wiele możliwości kulinarnych i odwzajemniają się smakowitością potraw. Nie jest powszechnie wiadome, że warzywa dyniowate są bogate w błonnik nierozpuszczalny, dzięki czemu pomagają w kuracjach odchudzających. Są niskokaloryczne i beztłuszczowe, zawierają bardzo duże ilości beta karotenu i w ogóle nie mają sodu, cenna zaleta dla osób
z nadciśnieniem tętniczym." - powiedziała dr n med. specjalista chorób wewnętrznych
i dietetyki Magdalena Białkowska.
Przyjrzyjmy się więc bliżej tym często niedocenionym, a jakże wartościowym warzywom, może znajdziemy tu także coś dla siebie... Dynia, kabaczek, patison, cukinia to wg PLANU PUNKTÓW™ Weight Watchers® 0 PUNKTÓW™.

Dynia zwyczajna (Cucurbite pepo) uprawiana już od ponad 5 tysięcy lat przed naszą erą
na terenie południowej części Ameryki Północnej. Warzywo trafiło do Europy
za pośrednictwem hiszpańskich żeglarzy. Dynia jest cennym niskokalorycznym warzywem zawierającym spore ilości witamin: beta-karoten, witaminy z grupy B, zwłaszcza kwas foliowy, witaminę C, składniki mineralne: potas, magnez, wapń, żelazo, oraz pektyny. Spożywa się zarówno mięsiste ściany zalążni, jak i wysuszone, kremowo-białe nasiona
o znacznej wartości odżywczej: cynk, żelazo, wapń, selen, miedź, mangan, witaminę E
i lecytyna. Nasiona zawierają bardzo dużo fitosteroli i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które hamują odkładanie się w ścianach naczyń krwionośnych złogów cholesterolu, a co za tym idzie zapobiegają miażdżycy. Dynia wzmacnia także system immunologiczny również działając odkwaszająco na organizm. Owoce dyni mogą zastąpić
w żywieniu ziemniaki - po rozprażeniu na ciepło miąższu i przetarciu go, otrzymane purée ma bardzo wysoką zawartość beta-karotenu i znaczną ilość potasu i wapnia.
Kabaczek (Cucurbita pepo) pochodzi z południowej części Ameryki Środkowej. Jest bardzo popularnym warzywem w Europie, południowej części Rosji, a także na Bałkanach. Kabaczek jest niskokaloryczny, o niezbyt dużej wartości odżywczej. Główną jego zaletą jest wyborny smak. Ponadto odkwasza organizm oraz przyspiesza perystaltykę jelit. Zastosowanie kabaczków w kuchni jest szerokie; przyrządza się z nich zupy, drugie dania, sałatki, surówki, marynaty a także desery.

Patison (Cucurbita pepo var. patisoniana) - odmiana dyni zwyczajnej. Pochodzi z Ameryki Środkowej, najchętniej wykorzystywany w kuchni południowej Europy. Chyba najbardziej niedocenione warzywo w Polsce. A szkoda, bo patison jest bardzo zdrowy
i charakteryzuje się delikatnym smakiem. Zawiera witaminę C oraz składniki mineralne zwłaszcza potas. Dietetycy cenią jego wysokie wartości odżywcze. To lekkostrawne
i smaczne warzywo jest godne polecenia zwłaszcza dla osób z nadwagą i z nadciśnieniem. Do spożycia nadają się owoce we wszystkich fazach rozwojowych. Patison można wykorzystać do bigosu warzywnego, można go faszerować, panierować, podawać tak jak kalafior lub
w postaci marynowanej.

Cukinia (Cucurbita pepo var. giromontina) - odmiana botaniczna dyni zwyczajnej. Pochodzi z południowo-wschodniej części Ameryki Północnej. Obecnie szeroko rozpowszechniona
w krajach zachodniej Europy. Cukinia jest cennym warzywem bogatym w potas, wapń oraz witaminy B1, B2, PP i C i karoten. Istotne jest to, że nie kumuluje metali ciężkich. Zawarte
w niej związki zasadowe działają odkwaszająco i wpływają korzystnie na proces trawienia. Cukinia jest niskokaloryczna, idealnie nadaje się do pogryzania między posiłkami na surowo. Krótko mówiąc: cukinia to samo zdrowie. Warzywo stanowi świetny dodatek do placków, które są o wiele delikatniejsze i smaczniejsze od ziemniaczanych. Młode warzywa można dodawać do surówek, dusić, nadają się na konfitury i marynaty. Cukinia jest też dobra
do zagęszczania potraw typu strogonow czy leczo.


Poniżej prezentujemy przepisy, które mogą uatrakcyjnić codzienny jadłospis.

Zupa krem z dyni
1 porcja 3,5 PUNKTU™
Składniki na 6 porcji: 1 mała dynia, 2 duże cebule, 4 pomidory, 4 ziemniaki , 4 łyżki oliwy
z oliwek, 2 łyżki koncentratu pomidorowego, 1 pęczka natki, 1 l wrzątku, sól, pieprz
do smaku.
Sposób przygotowania: Dynię, ziemniaki i cebulę obrać, pokroić w kostkę, pomidory sparzyć, usunąć skórkę, drobno pokroić. Dynię z cebulą podsmażyć z oliwą z oliwek, dodać koncentrat pomidorowy, pomidory, ziemniaki oraz wrzątek. Gotować ok. 30 minut. Zupę zmiksować i doprawić do smaku, dodać natkę.
Faszerowany kabaczek z serem owczym

1 porcja 6 PUNKTÓW™
Składniki: 1 kabaczek, 1 cebula, 1 ząbek czosnku, 1 strąka papryki, 1 łyżeczka oleju roślinnego, 4 łyżki kukurydzy konserwowej, 1 łyżeczka przecieru pomidorowego, 1 łyżeczki ziół prowansalskich, sól, 30 g sera owczego, ziemniaki jako dodatek do potrawy.
Sposób przygotowania: kabaczek przeciąć wzdłuż, wydrążyć i dusić około 5 minut w lekko osolonej wodzie. Cebulę, czosnek, pokroić w kostkę. Paprykę pociąć w paski. Wszystko podsmażyć na oleju. Dodać wydrążoną masę z kabaczka, kukurydzę, koncentrat pomidorowy, 2 łyżki wody. Dodać do smaku sól, pieprz i zioła prowansalskie. Przygotowaną w ten sposób masę nałożyć na połówki kabaczka. Posypać drobno pokrojonym serem owczym. Krótko zapiec w piecyku. Podawać można z ziemniakami.

Kolorowa sałatka z patisona
1 porcja - 0,5 PUNKTÓW™
Składniki na 4 porcje: 2 małe patisony, 4 marchewki, 1 pęczek dymki, 400 g pomidorów,
250 g pieczarek, kilka listków sałaty lodowej, 250 g chudego jogurtu, 2 łyżeczki soku z cytryny, 1 łyżeczka musztardy, sól, pieprz, cukier
Sposób przygotowania: patisony obrać i przekroić w drobną kostkę. Marchewkę pokroić
w plasterki, cebulę w krążki, a pomidory i pieczarki na ćwiartki. Sałatę poszarpać w małe kawałki. Jogurt wymieszać z sokiem z cytryny, musztardą i cukrem. Dodać posiekaną dymkę oraz przyprawy. Liście rozłożyć na talerzu, położyć warzywa. Sałatkę polać przygotowanym sosem jogurtowym.

Zapiekanka z cukinii
1 porcja - 3,5 PUNKTÓW™
Składniki na 4 porcje: 6 małych cukinii, 8 pomidorów, 3 cebule, 300 g mięsa mielonego drobiowego lub cielęciny, 2 łyżeczki oleju, 800 g pomidorów bez skórki, 3 łyżki przecieru pomidorowego, 200 ml bulionu warzywnego, łyżeczka chili, łyżka posiekanego oregano, 6 łyżek startego parmezanu, 160 g gotowanego ryżu, sól, pieprz
Sposób przygotowania: cukinię oraz pomidory pokroić w plasterki, a cebulę w kostkę. Cebule oraz mięso mielone podsmażyć na rozgrzanym oleju. Dodać cukinię i pozostawić na ogniu. Dodać pomidory bez skórki oraz przecier i bulion. Całość zagotować i przyprawić pieprzem, solą, oregano i chili. Na spodzie foremki wyłożyć plastrami pomidorów, pozostałe pomidory na przemian z mieszanką z cukinii układać w foremce. Posypać parmezanem i wstawić
do rozgrzanego piekarnika. Piec w temperaturze 180 przez ok. 25 minut. Zapiekankę podawać
z ryżem.

O Weight Watchers®
Weight Watchers® to międzynarodowa firma propagująca zdrowy styl życia i odchudzania. Istnieje od ponad 40 lat i pomogła schudnąć już kilkudziesięciu milionom ludzi na całym świecie.
W Polsce program Weight Watchers® istnieje od 1996 roku i wspierany jest przez propagatorów zdrowego stylu życia, m.in. przez dr med. Magdalenę Białkowską, dietetyka z Instytutu Żywności
i Żywienia. W programie żywieniowym PLAN PUNKTÓW™ Weight Watchers® wszystko, co jemy, przeliczane jest na PUNKTY™, które nie są jednoznaczne z kaloriami. Posługiwanie się PUNKTAMI™ jest znacznie łatwiejsze niż tradycyjne przeliczanie kalorii.



Weight Watchers Polska Sp. zo.o.
mail: info@weightwatchers.pl
www.weightwatchers.pl


Artykuł dodany: 2006-11-10 13:52:52
Ilość komentarzy: 440
Ilość punktów: 0

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2009-02-23 19:18:42
maaddzziiaa: Kiedyś się najadłam dyni i mnie żołądek pół dnia bolał ;p

2009-01-08 15:05:11
pc174: dlaczego? fajnie smakuje

2008-07-06 16:11:19
alexia_82: ja nie przepadam za dynią

2008-07-06 16:10:24
czarna_kobyla: nie przepadam za dynią może poza plackami

2008-05-17 20:56:43
maaddzziiaa: Kompot z dyni, nawet znośny ;-)

2008-04-02 19:35:51
joanna: ja kiedys robilam w sloiki ale teraz juz nie robie

2008-04-02 19:35:12
szaman: a ja marnuje patisony w słoje

2008-03-30 23:18:38
bea7522: cukini nie lubię patisona nie jadłam nigdy

2008-03-30 23:16:17
wilczek: ja tez lubie pestki dyni,nawet o tym zapomnialem,ze to w sumie tez dyniowate:)))

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 114 osoby:
- 114 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image