Odżywianie

Więcej o odżywianiu

Serwus, jestem nerwus

Żyjesz w ciągłym pośpiechu i stresie. Często puszczają ci nerwy, sięgasz więc po środki uspokajające. A może spróbujesz zmienić jadłospis i zaczniesz jeść więcej produktów, które wzmacniają układ nerwowy?

W diecie dla nerwusów powinny się też znaleźć: siemię lniane, olej lniany, oliwa z oliwek i orzechy włoskie. Prócz omega-3 dostarczają sporo witaminy E, która uspokaja i poprawia koncentrację.
Gdy jesteśmy ciągle spięci, mamy kłopoty w pracy czy domu, cały nasz organizm mobilizuje się do działania na najwyższych obrotach. Wymaga więc większego niż zwykle zastrzyku energii. Wzrasta też zapotrzebowanie na substancje niezbędne dla przewodzenia impulsów nerwowych.
Dlatego osoby żyjące w napięciu powinny właściwie się odżywiać. Nie znaczy to, że dieta zastąpi relaks czy wsparcie farmakologiczne (jeśli takie jest konieczne). Ułatwi jednak szybszą regenerację nadwątlonego systemu nerwowego.

Jedz to, co zawiera kojącą witaminę B

Wskazane jest pieczywo pełnoziarniste i razowe, nie łuskany ryż, makarony razowe, otręby. Dostarczają one węglowodanów, które przerabiane są na “paliwo” dla mózgu. Mają też sporo witaminy B1 - tiaminy, która poprawia pamięć i usprawnia myślenie. Jest ona niezbędna do wytwarzania i uwalniania acetylocholiny - substancji przekazującej bodźce nerwowe.
Jedz też nabiał: sery żółte i twarogi, pij mleczne napoje fermentowane, bo dostarczają witaminy B2 - ryboflawiny, związku, który łagodzi bóle i zawroty głowy.
W twojej diecie nie powinno też zabraknąć warzyw strączkowych, zwłaszcza soi, nasion słonecznika i kiełków pszenicy. To bogate źródła witaminy B6 - pirydoksyny. Ułatwia ona przyswajanie magnezu i jest niezbędna do wytwarzania neuroprzekaźników: serotoniny, dopaminy i noradrenaliny. Ich niedobór może wywoływać depresje i lęki, a także obniżyć sprawność umysłową.

Mięso dostarcza sporo tryptofanu i fenyloalaniny. Aminokwasy te są transportowane z krwią do mózgu, gdzie powstają z nich neuroprzekaźniki, które regulują funkcjonowanie centralnego układu nerwowego i odpowiadają za nasze samopoczucie. Fenyloalanina jest przekształcana w dopaminę, noradrenalinę i adrenalinę odpowiadające za pamięć, refleks i koncentrację. Z tryptofanu powstaje natomiast serotonina - zwana hormonem szczęścia, która zmniejsza napięcie nerwowe i podatność na stres, działa uspokajająco, relaksująco i nasennie.
Jedz dużo ryb morskich, bo są bogatym źródłem witaminy B12 - cyjanokobalaminy niezbędnej do wytwarzania osłonki mielinowej otaczającej i chroniącej komórki nerwowe oraz usprawniającej przewodzenie impulsów.
Ryby zawierają też cynk i selen - zwiększają wydzielanie endorfin, czyli naturalnych substancji znieczulających. Mają też dużo kwasów omega-3, które są budulcem komórek kory mózgowej.

Sprzymierzeńcami w walce ze stresem są: kapusta, sałata, jarmuż, brokuły, kiełki soi, soczewicy, słonecznika, rzodkiewki, melony, morele, pomarańcze, dynia. Mają one sporo kwasu foliowego, który usprawnia pracę układu nerwowego i zmniejsza napięcie. Jedz na surowo lub krótko gotuj na parze, ponieważ wysoka temperatura niszczy kwas foliowy.
Dobroczynny wpływ na nasze nerwy mają też kasze gruboziarniste (gryczana, pęczak), orzechy, migdały, nasiona dyni i sezamu oraz banany. Są one bogatymi źródłami magnezu i manganu. Magnez ułatwia dostarczanie glukozy do mózgu, jest też niezbędny do wytwarzania neuroprzekaźników.

Pij wodę i soki, zrezygnuj z kawy

Codziennie wypijaj co najmniej 2 litry płynów. Niedobór wody może potęgować negatywne działanie stresu. Najlepsze są soki: grejpfrutowy, pomarańczowy i pomidorowy, które dostarczają potasu regulującego ciśnienie krwi i gospodarkę wodną w organizmie. Potas zapewnia prawidłową pracę nerwów i zapobiega bolesnym skurczom mięśni wywołanym stresem.
Soki pij zamiast mocnego espresso lub kawy parzonej w szklance. Kofeina podnosi bowiem poziom kortyzolu (hormonu stresu), który powoduje m.in. zwężenie naczyń krwionośnych. Naukowcy z Oklahomy donoszą, że picie kawy w sytuacjach stresu powoduje duży wzrost ciśnienia tętniczego krwi i zwiększa ryzyko chorób układu naczyniowo-sercowego. Podobnie działają teofilina i teobromina zawarte w herbacie, kakao, czekoladzie i napojach typu cola.

Zmniejsz ilość soli

Jeśli żyjesz w ciągłym napięciu i stresie, wykreśl z jadłospisu tzw. produkty wysoko przetworzone: chipsy, dania błyskawiczne, potrawy typu fast-food. Zawierają dużo soli i glutaminianu sodu, które zwiększają ciśnienie krwi i pogłębiają napięcie.
Zmień też sposób przygotowywania potraw. Zamiast gotowania wybieraj grillowanie, gotowanie na parze, pieczenie w folii. Pozwala to mniej solić potrawy oraz uniknąć straty witamin i minerałów rozpuszczalnych w wodzie, zwłaszcza witamin z grupy B.

Artykuł dodany: 2006-12-01 14:33:17
Ilość komentarzy: 390
Ilość punktów: 0

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2008-08-15 21:01:47
bea7522: mi tam na nerwy nawet nie pomaga nic

2008-08-15 20:45:44
Kolorowanka: jak nerwowy miałam dzień to po przyjściu do domu parze sobie herbatę figura. od razu inaczej sie myśli.

2008-07-06 16:10:54
czarna_kobyla: oj ja to mam tak samo

2008-01-28 11:49:48
sabrina21: nio mnie niestety też idzie łatwo wyprowadzić z równowagi:/

2007-12-18 11:04:18
martaaa: ja niestety choleryczka jestem, latwo mnie wyprowadzic z rownowagi

2007-12-01 16:55:22
aguska_85: ja tez jestem straszny nerwus, i czasem wybucham

2007-11-24 18:26:54
Aga: nie dzieci coraz bardziej w kosc daja:(

2007-11-24 18:23:01
enigma63: Aga za długo masz męża w domu, odzwyczailaś sie:)

2007-11-24 18:21:56
Aga: ja ostatnio to mam nerwy w strzepakach i czesto wybucham -deprecha??

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 104 osoby:
- 104 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image